Lokalny teatr startuje w centrum handlowym

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2024-03-14 20:00

W Galerii Rumia trwa wykańczanie sceny i widowni teatralnej na 140 krzeseł. Obok działają liczne sklepy. W wyniku rekomercjalizacji najemcy zajęli już ponad 80 proc. powierzchni.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak postępuje rekomercjalizacja Galerii Rumia
  • jaka umowa łączy centrum handlowe z domem kultury
  • w jakie trendy na rynku handlowym wpisuje się zarządca, firma IMV Polska
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Szukając pomysłów na zwiększenie udziału najemców z branży rozrywkowej, zarządzająca obiektem IMV Polska porozumiała się z Urzędem Miasta i Miejskim Domem Kultury w Rumi, zapraszając pod swój dach działającą przy MDK zawodową grupę aktorską – Pomorski Teatr Nobilis. Element kultury wysokiej ma uzupełnić działające już w galerii kino oraz salon Żelowy paintball. Galeria Rumia została w 2021 r. kupiona przez spółkę GT. Liczy prawie 17 tys. m kw. dla blisko 80 najemców.

– Dokładamy wielu starań, aby Galeria Rumia stała się atrakcyjnym miejscem dla różnych grup klientów: rodzin z dziećmi, nastolatków, młodych osób i tych trochę starszych. Dawniej klienci przychodzili do centrów handlowych na zakupy, żeby potem ewentualnie skorzystać również z rozrywki, a dziś to właśnie rozrywka często jest powodem odwiedzin – mówi Iwona Gembiec, dyrektor zarządzająca w IMV Polska.

Michał Gaj, dyrektor MDK Rumia, widzi we współpracy z galerią szansę na rozwój lokalnej grupy teatralnej, która po powstaniu w 2015 r. przekształciła się z zespołu amatorskiego w zawodowy.

– Nasza sala może pomieścić tylko 70 krzeseł, a inne wydarzenia w domu kultury uniemożliwiały prowadzenie bardziej intensywnych prób. Galeria oferuje nam dużą scenę i dostępność od godziny 8 do 21. W sali na 140 miejsc zamontowane jest już oświetlenie i są garderoby dla aktorów. Jeszcze w kwietniu planujemy inauguracyjny koncert, a po wakacjach ruszamy z repertuarem teatralnym – mówi Michał Gaj.

Obecna umowa jest barterem na czas nieokreślony – w zamian za powierzchnię dla teatru MDK będzie na niej organizował również imprezy niebiletowane dla mieszkańców Rumi – spektakle, koncerty oraz warsztaty. Michał Gaj przyznaje, że na utrzymanie zespołu teatralnego, którego aktorzy nie są etatowymi pracownikami, MDK uzyskuje dotację z Urzędu Miasta. Dzięki temu również bilety na spektakle były dotychczas dostępne cenowo dla szerszej publiczności.

Dla galerii współpraca jest na razie działaniem wpisującym się w strategię ESG, dla której istotne są relacje i wspieranie społeczności lokalnych. Iwona Gembiec dopuszcza jednak sytuację zawarcia w przyszłości umowy na zasadach komercyjnych, gdyby działający w nowym miejscu teatr stał się instytucją dochodową.

Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield, od listopada 2022 r. do listopada 2023 r. najemcy z sektora gastronomicznego i rozrywkowego odpowiadali już za ok. 13 proc. nowych wejść do centrów handlowych. W 2015 r. było to tylko ok. 10 proc.

– W 2024 roku spodziewany jest wzrost wydatków konsumenckich, a dodatkowo właściciele wielu nieruchomości handlowych albo rozpoczynają, albo są w trakcie rekomercjalizacji swoich obiektów i celują w przyciągnięcie nowych operatorów z sektora gastronomii i rozrywki. To powinno przełożyć się na dalszy rozwój obu segmentów w Polsce – mówi Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield.