Londyn zaprasza motodostawców

opublikowano: 23-09-2013, 00:00

Brytyjski przemysł samochodowy jest w najlepszej kondycji od 40 lat. To szansa zarobku dla polskich firm.

Brytyjczycy stawiają na przemysł motoryzacyjny. Rząd powołał w tym roku specjalną agencję, której zadaniem jest ściąganie inwestycji z tego sektora. Na inwestycje w R&Dczeka MIRA, założony w 1945 r. park technologiczny. Właśnie zakończył pierwszy etap jego rozbudowy. Wydano na to 300 mln GBP.

— Na świecie jest tylko kilka miejsc, które oferują trasy testowe, urządzenia i hale do testowania pojazdów. Europa Środkowa, a zwłaszcza Polska, jest jednym z najważniejszych rynków wschodzących w branży motoryzacyjnej. Widzimy wiele możliwości rozwoju tego segmentu, a w szczególności ekspansji międzynarodowych usług i produktów z Polski w ciągu najbliższych lat — mówi Terry Spall z MIRA.

W parku technologicznym za 10 lat będą pracować 2 tys. osób. W Wielkiej Brytanii pojazdy produkują 32 koncerny. W ubiegłym roku z fabryk tego kraju wyjechało 1,6 mln pojazdów. Wyprodukowano 2,5 mln silników wartości 55 mld GBP. W tym roku fabryczne taśmy może opuścić aż 2,2 mln pojazdów, co będzie najlepszym wynikiem od 1972 r. Producenci wydali na komponenty 8,4 mld GBP.

— Szacujemy, że mogą wydać 3 mld GBP więcej, o ile firmy zaczną produkować w Wielkiej Brytanii — mówi Terry Spall. Daniel Bajer z UK Trade & Invest, sekcji handlowej ambasadybrytyjskiej, uważa, że nie od razu Polacy będą inwestować w fabryki.

— Przede wszystkim spora część działających w Polsce producentów części motoryzacyjnych to oddziały zagranicznych koncernów. Takich firm jak Inter-Groclin nie ma wiele. Ale dziś bardzo duża część produkcji polskich fabryk motoryzacyjnych trafia do niemieckich spółek dystrybucyjnych, które potem sprzedają towary do Wielkiej Brytanii. Polskie firmy mogłyby skrócić ten łańcuch i zacząć od otwarcia w Wielkiej Brytanii oddziału handlowego — uważa Daniel Bajer. Na razie warszawski UK Trade & Invest odniósł w branży motoryzacyjnej mały sukces: firma zajmująca się dystrybucją motoczęści założyła w Wielkiej Brytanii spółkę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu