L’Oréal wierzy w made in Poland

  • Alina Treptow
15-04-2015, 00:00

Francuski koncern kosmetyczny rozpędził się z inwestycjami. W latach 2015-17 wyda ponad 120 mln zł

Choć krajowi przedsiębiorcy narzekają, że made in Poland im przeszkadza, a na pewno nie pomaga, kolejny duży koncern inwestuje w moce produkcyjne właśnie w Polsce. Do dużego projektu po raz kolejny szykuje się fabryka francuskiego koncernu kosmetycznego L’Oréal — Kosmepol w podwarszawskich Kaniach — w której produkowane są szampony, mleczka do ciała, toniki, dezodoranty oraz farby do włosów, głównie marki Garnier.

JUŻ OSIEMNASTOLATKA:
Zobacz więcej

JUŻ OSIEMNASTOLATKA:

Fabryka Kosmepol powstała w Kaniach w 1997 r. Około 80 proc. jej produkcji trafia na rynki zagraniczne. Marek Wiśniewski

— Dzięki kolejnym inwestycjom szacowanym na ponad 30 mln EUR [120,6 mln zł — red.], zaplanowanym na lata 2015-17, możliwości produkcyjne Kosmepolu przekroczą 400 mln sztuk rocznie. Skoncentrujmy się na rozbudowie mocy produkcyjnych i optymalizacji różnych procesów — będziemy produkować więcej,zmniejszając jednocześnie wpływ na środowisko — informuje Paulina Jurkiewicz, dyrektor fabryki i członek zarządu polskiego oddziału L’Oréala.

Przetarte ścieżki

Francuski koncern polubił Polskę — jest to jego kolejna tak duża inwestycja. Rok temu zakończył projekt wart ponad 20 mln EUR. Powstała hala z 15 liniami produkcyjnymi oraz magazyn. W ciągu najbliższych trzech lat spółka skupi się na wyposażeniu hali w urządzenia — tylko do końca tego roku potencjał produkcyjny ma wzrosnąć do 306 mln sztuk. Spore pieniądze pochłoną nowe mieszalniki do wyrobu masy kosmetycznej. W hali pojawi się też kolejna linia produkcyjna oraz stacja do wytwarzania mediów (tzw. woda procesowa, para itp.) niezbędnych w produkcji kosmetyków.

Paulina Jurkiewicz podkreśla, że jednym z celów inwestycji jest też zmniejszenie negatywnego wpływu produkcji na środowisko naturalne. Francuski koncern chwali się, że w ciągu ostatniej dekady udało się mu zmniejszyć emisję CO 2 o 53 proc., a zużycie wody o 43 proc. w przeliczeniu na produkt końcowy. Znaczna część produkcji podwarszawskiej fabryki trafia na inne europejskie rynki. Zakład zatrudnia ponad 400 osób. W związku z inwestycjami nie zwiększy zatrudnienia. Nowe miejsca pracy mogą się jednak pojawić u podwykonawców, którzy po zakończeniu inwestycji będą wykonywać szerszy zakres usług. Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, nie słyszała o inwestycji L’Oréala, ale uważa, że to bardzo dobra wiadomość.

— Fala dużych projektów inwestycyjnych zakończyła się w zeszłym roku. Inwestycja L’Oréala pokazuje, że jest miejsce i potencjał na kolejne, a Polska nadal jest atrakcyjnym miejscem do lokowania produkcji — mówi Blanka Chmurzyńska-Brown.

Z Polski w świat

Koncerny kosmetyczne od wielu lat chętnie produkują w Polsce, a większość produkowanychkremów i żelów trafia do zagranicznych konsumentów. Eksportują je nie tylko L’Oreal, ale też Beiersdorf, Oriflame, Unilever czy Avon.

— Nowa inwestycja L’Oréala też zapewne powstała z myślą o rynkach eksportowych, szczególnie że możliwości rozwoju polskiego rynku są ograniczone — uważa Henryk Orfinger, prezes i współzałożyciel firmy kosmetycznej Dr Irena Eris.

W ciągu ostatnich kilku lat w przemyśle kosmetycznym dużo się działo. W 2011 r. P&G rozpoczął inwestycję w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Rozbudował fabrykę maszynek do golenia, co kosztowało go 130 mln zł. W 2013 r. informowaliśmy, że koncern Colgate-Palmolive Manufacturing zainwestuje w Wałbrzyskiej Strefie Ekonomicznej ponad 100 mln zł i zapewni 80 miejsc pracy. Inwestowały również polskie firmy. Około półtora roku temu duży projekt zakończyła też Dr Irena Eris, która pod Warszawą rozbudowała moce produkcyjne. Kolejną inwestycję w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej rozpoczęła w zeszłym roku grupa Delia.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / L’Oréal wierzy w made in Poland