LOT zabezpiecza drugą wypłatę

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2013-09-10 00:00

Przewoźnik przygotowuje wariant, w którym skarb państwa podniesie kapitał spółki o 381 mln zł.

Najbliższe walne zgromadzenie PLL LOT znów zajmie się zmianą wysokości kapitału spółki. Znów, bo pod koniec lipca przerywane kilkakrotnie obrady zakończyły się zgodą WZA na obniżenie kapitału narodowego przewoźnika z 447,6 mln zł do niecałych 4,5 mln zł. Teraz zmiana statutu, na którą ma się zgodzić walne, oznacza podwyższenie kapitału do 385 mln zł, czyli o 381 mln zł.

— Jest to związane z przygotowaniem opcjonalnego mechanizmu pod uruchomienie drugiej transzy pomocy publicznej. Spółka zgodnie z zapowiedziami nie występuje na razie o jej wypłatę, ale tworzy taką możliwość na przyszłość. Pierwsza transza pomocy została wypłacona w grudniu ubiegłego roku w formie pożyczki. Wypłata drugiej transzy została zaplanowana i wpisana do planu restrukturyzacji na sierpień tego roku. Ze względu na lepsze od zakładanych wyniki finansowe spółka nie wystąpiła do ministerstwa skarbu o wypłatę ani w sierpniu, ani nie wystąpi o nią we wrześniu. Prawdopodobnie LOT zwróci się o to w październiku — mówi Barbara Pijanowska–Kuras, rzeczniczka LOT.

— Kwota 381 mln zł to na ten moment propozycja wysokości pomocy publicznej złożona przez zarząd LOT, która znalazła się wcześniej w planie restrukturyzacji przewoźnika. WZA dopiero zajmie się tym wnioskiem — dodaje Agnieszka Jabłońska-Twaróg, rzeczniczka MSP. To maksymalna kwota pomocy dla przewoźnika, jaka wchodziw grę, ale MSP i zarząd LOT starają się ją obniżyć. MSP myśli o utworzeniu Polskiego Holdingu Lotniczego, w którym LOT oraz jego główni kooperanci będą współpracować, dzięki czemu narodowy przewoźnik mniej zapłaci za ich usługi i będzie potrzebować mniejszego dofinansowania. W grudniu 2012 r. LOT otrzymał 400 mln zł. Wynik z działalności podstawowej LOT był w pierwszym półroczu o 29 mln zł lepszy od założonego planu (spółka miała 159 mln zł straty, którą na koniec roku chce zmniejszyć do 132 mln zł). W ubiegłym roku linia lotnicza straciła na podstawowej działalności 146,5 mln zł, a strata netto sięgnęła blisko 400 mln zł. Spółka dokonała też odpisów wysokości 479,5 mln zł. Zgodnie z założeniami planu restrukturyzacyjnego, LOT ma na trwałe stać się rentowny od 2015 r. Walne zajmie się również zmianami w radzie nadzorczej.

— Chodzi o uzupełnienie o dwie osoby składu rady — mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg. W ostatnich miesiącach z RN LOT zrezygnowali Anna Kowalik i Piotr Osiecki. Jako powody podali nawał innych obowiązków.