Najbliższe walne zgromadzenie PLL LOT znów zajmie się zmianą wysokości kapitału spółki. Znów, bo pod koniec lipca przerywane kilkakrotnie obrady zakończyły się zgodą WZA na obniżenie kapitału narodowego przewoźnika z 447,6 mln zł do niecałych 4,5 mln zł. Teraz zmiana statutu, na którą ma się zgodzić walne, oznacza podwyższenie kapitału do 385 mln zł, czyli o 381 mln zł.
— Jest to związane z przygotowaniem opcjonalnego mechanizmu pod uruchomienie drugiej transzy pomocy publicznej. Spółka zgodnie z zapowiedziami nie występuje na razie o jej wypłatę, ale tworzy taką możliwość na przyszłość. Pierwsza transza pomocy została wypłacona w grudniu ubiegłego roku w formie pożyczki. Wypłata drugiej transzy została zaplanowana i wpisana do planu restrukturyzacji na sierpień tego roku. Ze względu na lepsze od zakładanych wyniki finansowe spółka nie wystąpiła do ministerstwa skarbu o wypłatę ani w sierpniu, ani nie wystąpi o nią we wrześniu. Prawdopodobnie LOT zwróci się o to w październiku — mówi Barbara Pijanowska–Kuras, rzeczniczka LOT.
— Kwota 381 mln zł to na ten moment propozycja wysokości pomocy publicznej złożona przez zarząd LOT, która znalazła się wcześniej w planie restrukturyzacji przewoźnika. WZA dopiero zajmie się tym wnioskiem — dodaje Agnieszka Jabłońska-Twaróg, rzeczniczka MSP. To maksymalna kwota pomocy dla przewoźnika, jaka wchodziw grę, ale MSP i zarząd LOT starają się ją obniżyć. MSP myśli o utworzeniu Polskiego Holdingu Lotniczego, w którym LOT oraz jego główni kooperanci będą współpracować, dzięki czemu narodowy przewoźnik mniej zapłaci za ich usługi i będzie potrzebować mniejszego dofinansowania. W grudniu 2012 r. LOT otrzymał 400 mln zł. Wynik z działalności podstawowej LOT był w pierwszym półroczu o 29 mln zł lepszy od założonego planu (spółka miała 159 mln zł straty, którą na koniec roku chce zmniejszyć do 132 mln zł). W ubiegłym roku linia lotnicza straciła na podstawowej działalności 146,5 mln zł, a strata netto sięgnęła blisko 400 mln zł. Spółka dokonała też odpisów wysokości 479,5 mln zł. Zgodnie z założeniami planu restrukturyzacyjnego, LOT ma na trwałe stać się rentowny od 2015 r. Walne zajmie się również zmianami w radzie nadzorczej.
— Chodzi o uzupełnienie o dwie osoby składu rady — mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg. W ostatnich miesiącach z RN LOT zrezygnowali Anna Kowalik i Piotr Osiecki. Jako powody podali nawał innych obowiązków.