Lotnicza wędka dla innowatorów

Fundusze unijne Pieniądze z programu Innolot mają unowocześnić lotnictwo. Ale nie bezpośrednio. To raczej wędka, a nie ryba

Za tydzień (16 kwietnia 2015 r.) zostanie ogłoszony konkurs w programie sektorowym Innolot. Do rozdysponowania jest 400 mln zł. Wsparcie jest przeznaczone na badania naukowe oraz prace rozwojowe nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla przemysłu lotniczego. Program jest rezultatem porozumienia zawartego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze stowarzyszeniami firm lotniczych reprezentującymi Polską Platformę Technologiczną Lotnictwa.

Światowy poziom

Innolot to program, który realizuje cel zawarty w Strategii Badawczej Przemysłu Lotniczego. Chodzi o oparcie rozwoju lotnictwa w naszym kraju na rodzimym sektorze badawczym. Co ważne, nie dotyczy to wyłącznie prac badawczych i ich skutków, ale również podnoszenia kompetencji instytucji badawczych. Wspomniane 400 mln zł przyczyni się również do wzrostu konkurencyjności sektora. Będzie to możliwe dzięki opracowaniu, a później zaoferowaniu nowych produktów oraz procesów wytwarzania, wzrostowi bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Chodzi również o zapewnienie redukcji emisji do atmosfery szkodliwych substancji (CO 2, NO x) i hałasu.

Program jest oczywiście przeznaczony dla branży lotniczej. Mogą w nim startować te podmioty, których kompetencje pozwolą na zrealizowanie wyżej opisanych celów, a więc m.in. instytuty badawcze, przedsiębiorstwa produkcyjne i ośrodki naukowe. Specyfika przemysłu lotniczego w Polsce sprawia, że ważne znaczenie dla podniesienia jego konkurencyjności mają właśnie prace badawcze dotyczące nowych technik wytwarzania i nowych materiałów, a wpierające bezpośrednio produkcję. Konkurencyjność przemysłu w Polsce będzie zależała od zdolności do tworzenia i wdrażania wszelkiego rodzaju innowacji. Ale nie tylko.

Dlatego główny cel programu będzie realizowany w powiązaniu z celami szczegółowymi, jakimi są: zwiększenie liczby wdrożonych innowacyjnych rozwiązań w sektorze lotniczym oraz wzmocnienie współpracy jednostek badawczych i przedsiębiorców. Innolot będzie integrował wyspecjalizowane firmy lotnicze z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które mają umiejętności niezbędne do rozwoju i testowania nowoczesnych technologii, jakie mogą mieć zastosowanie w lotnictwie. W ten sposób finansowe wsparcie w ramach programu Innolot przyczyni się w ciągu najbliższych dziesięcioleci nie tylko do podniesienia, ale i późniejszego utrzymania przez polski przemysł pozycji znaczącego partnera wśród międzynarodowych organizacji produkcyjnych sektora lotniczego.

Turbiny i inne

Wyniki prac realizowanych w ramach programu Innolot zostaną zaprezentowane w formie tzw. demonstrantów technologii. Model badawczy w ramach zdefiniowanej tematyki jest odpowiednio dostosowany do potrzeb przemysłu. Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa, odpowiedzialna za przygotowanie tematyki projektów, a tym samym ram konkursu Innolot, zaproponowała następujące kierunki: system napędowy, śmigłowiec, samolot, mały bezzałogowy statek powietrzny. W grę wchodzą również inne pomysły, jeśli mieszczą się w ramach celów konkursowych.

Co to oznacza w praktyce? Doskonale widać to na przykładach instytucji realizujących zadania, które uzyskały dofinansowanie w ramach pierwszego projektu Innolot. Jednym z beneficjentów był Instytut Lotnictwa. Jego naukowcy, korzystając ze wsparcia finansowego z Innolotu, pracują nad projektem, który zakłada modyfikację turbiny sprężarki i turbiny napędowej w silniku śmigłowca w celu zwiększenia ich efektywności, wytrzymałości, a także trwałości. Projekt dotyczy takich zagadnień jak: badania wytrzymałościowe w podwyższonej temperaturze nowego materiału kompozytowego na osnowie stopów niklu, nowoczesne metody nakładania powłok, nowoczesne metody obróbki skrawaniem i wpływ jej parametrów na jakość wyrobu, a także badania odporności materiału na zjawiska zmęczenia i pełzania. Rezultatem projektu ma być zbudowanie zespołu turbiny napędowej oraz zintegrowanego układu gazowego zasilania turbiny z wykorzystaniem nowych technologii.

Zostanie on przebadany na silniku lotniczym, co pozwoli także określić wpływ parametrów turbiny na osiągi silnika. Nabór wniosków do konkursu Innolot rozpocznie się 18 maja 2015 r. i potrwa do 17 lipca 2015 r. Program sektorowy Innolot jest finansowany z funduszy europejskich i stanowi część Programu Inteligentny Rozwój. Realizowany jest od 2013 r. Jego zakończenie przewidziano na 2018 r.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Lotnicza wędka dla innowatorów