Lotnisko rzucone na wyborczy stos

opublikowano: 07-05-2019, 22:00

Podczas kampanii przed wyborami samorządowymi w październiku 2018 r. premier Mateusz Morawiecki przemierzał kraj wzdłuż i wszerz, werbalnie rozdając rządowe pieniądze na lokalne inwestycje.

Suweren okazał się jednak niewdzięcznikiem, wszak w walce o władzę w sejmikach wojewódzkich zamiast triumfu 16:0 PiS ledwie zremisowało z opozycją 8:8. Natomiast mieszkańcy aż 101 ze 107 największych miast prezydenckich tzw. dobrej zmiany w ogóle do ratuszy nie wpuścili.

Forsowanie Radomia przez PiS zderza się z niechęcią potencjalnych pasażerów, rzecz jasna poza mieszkańcami tego miasta i najbliższych okolic.
Zobacz więcej

Forsowanie Radomia przez PiS zderza się z niechęcią potencjalnych pasażerów, rzecz jasna poza mieszkańcami tego miasta i najbliższych okolic. Fot. Adam Chełstowski

W walce o mandaty w Parlamencie Europejskim (PE) rzucanie przez rząd obietnic inwestycyjnych zostało nieco stonowane. Trudno je tak wprost powiązać z tematyką europejską, jedynie w kontekście funduszy. Poza tym propagandowe odwody zachowywane są na znacznie ważniejsze wybory do Sejmu i Senatu, które odbędą się przypuszczalnie 20 października. Zdecydowanie wyborczy charakter miało jednak oficjalne rozpoczęcie budowy nowego portu lotniczego Radom Sadków, który ma być uzupełnieniem Lotniska Chopina, a w przyszłości — Centralnego Portu Komunikacyjnego. Żadnego znaczenia nie ma odkładanie rozstrzygnięcia drugiego przetargu na rozbudowę pasa, ważniejszy jest kalendarzowy interes Adama Bielana, marzącego o powrocie do PE wicemarszałka Senatu, głównego lobbysty lotniska. W poniższym zestawieniu wypunktowane zostały najgrubsze wady martwego praktycznie od początku portu Radom Sadków. Zwracam uwagę zwłaszcza na całkowite odizolowanie lotniska położonego na wschodnich obrzeżach miasta od krajowej sieci drogowej i kolejowej.

Obiektywni eksperci rynku lotniczego są zgodni, że jedynym atutem Radomia jest poparcie baronów PiS. Ze względu na pochodzenie z tego miasta naturalnym lobbystą jest również Rafał Milczarski, obecny prezes Lotu. Realnie funkcjonujący od 2012 r. jako uzupełnienie Chopina — mimo początkowej kompromitacji z kruszącym się pasem startowym oraz wieloletniej niemożności doprowadzenia krótkiego łącznika kolejowego — port w Modlinie może natomiast liczyć na wsparcie jedynie marszałka Adama Struzika, któremu najbliższe są interesy północnej części Mazowsza.

Ułomności lotniska Radom Sadków

  • duża odległość od Warszawy, wydłużająca średni czas dojazdu z aglomeracji stołecznej do dwóch godzin
  • położenie daleko od linii kolejowej nr 8 Warszawa — Radom — Kraków, wykluczające zbudowanie łącznika kolejowego nawet od nieco bliższej linii Radom — Dęblin
  • położenie po drugiej stronie Radomia w stosunku do obwodnicy ekspresowej S7, wymuszające zbudowanie przez miasto od zera dwupasmowej trasy dojazdu, na którą w ogóle nie ma miejsca
  • bliskość wysokiej zabudowy mieszkaniowej Radomia od strony zachodniej na osi pasa startowego w kierunku 25; w najbliższej odległości znajdują się nie tylko centra handlowe, lecz m.in. wysoki kościół
  • związane z unieważnieniem przetargu na rozbudowę pasa startowego poważne opóźnienie harmonogramu już na samym początku, wykluczające oddanie nowego portu lotniczego Radom Sadków w 2020 r.
  • całkowicie nierealistyczny kosztorys generalnej przebudowy terminala oraz stworzenia praktycznie od zera infrastruktury towarzyszącej
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu