Na podcast zaprasza BNP

Magazyn prądu [PODCAST]

opublikowano: 25-06-2021, 06:30

Pierwsze samochody, jakie jeździły po świecie, zasilał prąd. Dlaczego ten rodzaj napędu przegrał z silnikami spalinowymi? Przez kłopoty z magazynowaniem energii. Ponad 100 lat później ten temat jest nadal aktualny, ale w grze są nowoczesne akumulatory i wodór.

Pierwsze samochody, jakie jeździły po świecie, zasilał prąd. Dlaczego ten rodzaj napędu przegrał z silnikami spalinowymi? Przez kłopoty z magazynowaniem energii. Ponad 100 lat później ten temat jest nadal aktualny, ale w grze są nowoczesne akumulatory i wodór.

Tylko w tym roku do salonów sprzedających auta wjedzie kilkanaście nowych modeli na prąd, w kolejnym – dziesiątki następnych. Choć samochody spalinowe będą nam towarzyszyły jeszcze długo, za dziesięć lat rynek nowych samochodów zdominują elektryki.

W to, że prąd jest paliwem przyszłości, wierzą wszyscy producenci i wszyscy jak jeden mąż prężą elektryczne muskuły. Są jednak pewne różnice. O tym, dlaczego Toyota zamiast w bateriach woli magazynować energię do napędzania aut osobowych w zbiorniku z wodorem, opowiada Robert Mularczyk, dyrektor komunikacji Toyota Motor Poland. Mówi o przepisach i o tym, że wodór nie jest jedynym pomysłem Toyoty na magazyn energii. Z wodorem rozprawia się również Tomasz Tonder, dyrektor PR w Volkswagen Group Polska. Uważa jednak, że auta osobowe z bateriami są lepszym wyborem dla środowiska i kierowców. Powie też, jak nauka zmieniła technologię wytwarzania akumulatorów, a dieselgate – myślenie o napędach przyszłości w Grupie VW. O przyszłości rozmawiam również z dr Karolem Pawlakiem, ekspertem Krajowej Izby Klastrów Energii. Tym razem o przyszłości magazynów energii. To ciekawa dyskusja o tym, czy ludzie potrafią energię elektryczną przechowywać, jak rozwijają tę dziedzinę i jakie rozwiązanie może w przyszłości zastąpić powszechne dziś baterie litowo-jonowe. Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego mówi o myśleniu. Nie o przyszłości, lecz o teraźniejszości. Choć uważa, że najlepszy dla środowiska jest ten samochód, którego jeszcze nie ma, wie, że bez aut nie można się obejść. Podkreśla, że elektromobilność niewiele zmieni, jeśli my nie zmienimy podejścia do użytkowania swoich samochodów. Jest też o tym, że elektromobilność na siłę nie ma sensu – również dla planety.

Serdecznie zapraszam do słuchania.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane