Po dziełach Fridy Kahlo i twórczości Salvadora Dalego zdigitalizowano sztukę Alfonsa Muchy (1860-1939), jednego z najwybitniejszych przedstawicieli secesji. Wystawa w Art Box Experience, stworzona przez Grand Palais Immersif i Fundację Muchy, to podróż przez życie i twórczość czeskiego artysty. Ekspozycja jest immersyjnym doświadczeniem, które na 800 mkw. łączy sztukę, nowoczesne technologie i wielozmysłowe przeżycia. Pozwala zanurzyć się w świat mistrza secesji, który na zawsze wpisał się w historię sztuki, wciąż inspiruje artystów na całym świecie i jest uważany za prekursora projektowania reklamowego.
Zdigitalizowano prawie 100 dzieł artysty, w tym najpopularniejsze plakaty, lecz także mniej znane prace – od malarstwa przez grafikę po projekty architektoniczne i biżuterię. Dzięki zastosowaniu technik audiowizualnych, interaktywnych i zapachowych zwiedzający mogą się zanurzyć w twórczości Alfonsa Muchy, odkrywając jego dzieła także przez dźwięk i aromaty. Poczują zapachy jego ulubionych kwiatów z Moraw i woń kadzideł, które towarzyszyły mu podczas pracy w paryskim atelier. Będą też mieli okazję poczuć zapach perfum, które Jacques Guerlain stworzył w 1900 r. dla aktorki Sarah Bernhardt, jednej z najsłynniejszych postaci, które Mucha uwiecznił na swoich plakatach. Oryginalna ścieżka dźwiękowa, przygotowana przez Studio Radio France wprowadza w klimat epoki, łącząc kompozycje z czasów Muchy z nowoczesnymi interpretacjami.
Interaktywne elementy i przestrzenna aranżacja sprawiają, że wystawa jest doświadczeniem nie tylko estetycznym, lecz także emocjonalnym. Nowoczesne technologie pozwolą widzom na zanurzenie się w świecie artysty pełnym symboli, kolorów i filozoficznych przesłań. Umożliwią też stworzenie własnego dzieła na bazie fragmentów twórczości Muchy, pozwolą na wędrówkę po jego atelier i przyjrzenie się, jak pracował z fotografiami czy szkicami. Będzie też można poznać jego inspiracje: od natury po sztuki islamskie i egipskie.
Wystawa „Alfons Mucha – Magia Secesji” ukazuje też, jak jego twórczość inspirowała pokolenia twórców od lat 60. XX wieku po współczesnych artystów, m.in. Yoshitakę Amano, Karinę Nguyen czy Johna Quesadę. Wpływ mistrza secesji widać również w psychodelicznej sztuce lat 60. Prace czeskiego artysty znajdują echo w estetyce ruchu pacyfistycznego Flower Power lat 60., mangach japońskich, postaciach superbohaterów, inspirują współczesnych artystów ulicznych, twórców gier wideo i projektantów kostiumów, a nawet artystów sztuki tatuażu. Zwiedzający mogą też zobaczyć, jak styl Alfonsa Muchy wpłynął na twórców serialu Netflix „Arcane”, którego scenografia jest silnie inspirowana jego estetyką. Dzieła Alfonsa Muchy pozostają istotnym punktem odniesienia w różnych dziedzinach sztuki od ponad 100 lat.
– Plakaty Alfonsa Muchy stworzone w Paryżu należą do jego najpopularniejszych dzieł, jednak był niezwykle wszechstronnym artystą na wielu płaszczyznach: malarzem, rzeźbiarzem, fotografem i projektantem, a także inspirującym nauczycielem i filozofem. Sztuka była językiem, którym wyrażał swoje ideały jednoczenia ludzi w celu działania na rzecz postępu i pokoju. Bardzo się cieszę, że te ponadczasowe ideały mojego pradziadka przetrwały i są kontynuowane przez takie właśnie wystawy i prezentowane na całym świecie – w Paryżu, Tokio, a teraz także w Warszawie. Jego prace w tej nowoczesnej formie stanowią doskonałe uzupełnienie i przedłużenie jego dzieł także dla młodych pokoleń – podkreślił Marcus Mucha, dyrektor wykonawczy w Fundacji Muchy i prawnuk Alfonsa Muchy.
Potomek artysty zaprosił fanów oryginalnych dzieł swojego pradziadka do otwartego pod koniec lutego Muzeum Muchy w Pałacu Savarin w Pradze. Stała wystawa „Alfons Mucha: Art Nouveau i Utopia” ukazuje około 90 prac z Mucha Trust Collection, w tym obrazy, plakaty, rysunki i fotografie.

