Czytasz dzięki

Małe firmy — mniej zwolnień

opublikowano: 22-07-2020, 22:00

Widmo konieczności ograniczania zatrudnienia nie opuszcza pracodawców. Jednak niektórzy powiększają swój zespół.

Co dziewiąty uczestnik przeprowadzonej przez Warsaw Equity Group (WEG) ankiety „Nastroje w polskich firmach w II kwartale 2020” przyznał, że był zmuszony zredukować liczbę pracowników w związku z pandemią. Najczęściej taką decyzję podejmowały firmy z przychodami od 2 do 5 mln zł (18,2 proc. wskazań) i powyżej 5 mln zł (17,9 proc.). Najbezpieczniej mogli czuć się pracownicy najmniejszych przebadanych firm, które notują przychody poniżej 1 mln zł.

Potencjalną konieczność redukcji zatrudnienia uznaje za wyzwanie co siódmy respondent (13,9 proc.).

— Mamy do czynienia z pełzającym kryzysem. Niepewność sytuacji na rynku przekłada się na obawy związane z utrzymaniem zespołów. Odczuwają ją zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, którym w wielu przypadkach został obniżony wymiar pracy, a, co za tym idzie, wynagrodzenie — komentuje Dawid Bieńkowski z WEG.

Wśród firm, które nie zmniejszyły zatrudnienia, 24,6 proc. powiększyło swój zespół, najczęściej o maksymalnie 5 proc. Po obawach o utrzymanie sprzedaży i obniżeniu popytu na produkty lub usługi jednym z najważniejszych problemów okazało się utrzymanie wysokiejmotywacji do pracy wśród zatrudnionych. Wskazało na to aż 42 proc. respondentów. Dla pracodawców najmniejszych, o obrotach poniżej 1 mln, ta kwestia była mniejszym wyzwaniem niż troska o sprzedaż, popyt czy utrzymywanie płynności finansowej. Za szczególnie ważne uznawały ją podmioty większe, z przychodami przekraczającymi 5 mln zł rocznie.

Jako drugie najpoważniejsze wyzwanie wskazuje na nią co drugi przedsiębiorca. Dla podtrzymania motywacji w zespole przedsiębiorcy najczęściej wprowadzają większa elastyczność w organizacji pracy, zarówno w ustalaniu czasu jej wykonywania, jak i miejsca. Niektórzy wprowadzają udogodnienia technologiczne dla polepszenie warunków pracy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane