Małej firmie trudno działać zdalnie

opublikowano: 08-06-2021, 20:00

Co musiałoby się stać, by po pandemii pracownicy niewielkich przedsiębiorstw nie musieli wracać do biur?

Elastyczny model pracy nie jest dla małych przedsiębiorstw – taki wniosek płynie z najnowszego badania, przeprowadzonego na zlecenie Ricoha, producenta urządzeń drukujących i dostawcy technologii biurowych. Po ustaniu pandemii powrotu do biur spodziewa się 58 proc. osób zatrudnionych w niewielkich firmach, a wiążą to najczęściej z obniżeniem efektywności swoich działań wskutek żmudnych procesów administracyjnych (45 proc.) i trudności z dostępem do danych zgromadzonych w firmowych systemach (41 proc.). Ponad połowa respondentów (51 proc.) uważa, że skutecznym wsparciem byłyby narzędzia do automatyzacji. Dzięki nim można byłoby podnieść komfort pracy – argumentują. Brak takich wdrożeń może skutkować utratą kadr – 25 proc. ankietowanych rozważa przejście do firmy, która zapewni im lepsze narzędzia IT. Problemem są jednak fundusze.

– Małe firmy borykają się często z brakiem pieniędzy na inwestycje w nowe technologie. Dlatego często doradzamy naszym klientom z tego sektora przyjęcie metody małych kroków. Decydujące w tym procesie jest znalezienie dobrego doradcy i zaplanowanie ścieżki cyfrowej transformacji – mówi David Mills, dyrektor zarządzający firmy Ricoh Europe.

Do myślenia daje także raport platformy do prowadzenia webinarów ClickMeeting: w Polsce spadła liczba zwolenników pracy zdalnej, zwłaszcza w pełnym wymiarze – z 29 proc. we wrześniu 2020 r. do 24 proc. obecnie. Wzrósł natomiast odsetek preferujących pracę wyłącznie stacjonarną – z 9 do 15 proc. Nawet korporacje, jak Google, coraz częściej chcą, by ich pracownicy przychodzili regularnie do biura. Tym bardziej takie oczekiwania mogą mieć mniejsi przedsiębiorcy. Róża Szafranek, ekspertka HR Hints, współpracująca ze start-upami i przedstawicielami branży technologicznej, jest zdania, że odwrót od modelu home office nie będzie dobry ani dla pracodawców, ani dla pracowników.

Osoba wykonująca obowiązki z domu jest znacznie bardziej skupiona. W biurze narażona jest na obecność bardzo wielu rozpraszaczy, choćby swoich współpracowników. Wystarczy jedno głośno zadane pytanie, by wywiązała się dyskusja, dłużej trwa parzenie kawy, wyjście na papierosa. Inni ludzie przychodzą, pytają, angażują – komentuje Róża Szafranek.

Z drugiej strony pracujący na odległość często narzekają na poczucie izolacji. Rozwiązaniem jest system, w którym zgodnie ze swoim życzeniem część personelu na stałe działa zdalnie, a część pojawia się w biurze w miarę regularnie? Niekoniecznie. Według specjalistki z HR Hints taka formuła pogłębia wewnętrzne podziały w firmach, które dla personalnych i menedżerów mogą być bardzo trudne do zniesienia. Jedno jest pewne: najbliższe miesiące będą czasem testowania różnych pomysłów na integrację zespołów i organizację pracy.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane