Maleńki Masspay chce popływać wśród gigantów

Henryk Kułakowski staje w szranki z Visą i Samsungiem na polu płatności mobilnych NFC.

Henryk Kułakowski od 10 lat próbuje namówić operatorów na płatności mobilne. W tym czasie rynek dojrzał, usługa z nieznajej stała się ulubionym tematem branży telekomunikacyjnej, a założony przez niego mPay sądzi się o prawa do patentów.

— Chcę odciąć dotychczasową działalność grubą kreską. Przede mną nowe otwarcie — mówi Henryk Kułakowski, założyciel firmy Masspay.

Masspay na kongresie branży mobilnej (MWC) w Barcelonie prezentuje wiele rozwiązań pokazujących, jak płacić komórką za prąd, przeprowadzać transakcje internetowe czy zdalnie doładować bilet, korzystając z systemu płatności mobilnych NFC lub skanując kod QR.

— Chcemy ruszyć z usługami przed wakacjami. Mam nadzieję, że będzie to mocne uderzenie i że pojawienie się Masspaya na rynku sporo namiesza — mówi Henryk Kułakowski.

Na razie spółka czeka na zgodę Komisji Nadzoru Finansowego na świadczenie usług mobilnych płatności, rozmawia z bankami w sprawie dostępu do konta bankowego i z operatorami telekomunikacyjnymi,którzy mogliby pośredniczyć w oferowaniu usługi. Brak porozumienia z tymi ostatnimi był powodem, dla którego mPay nigdy na dobre nie zaistniał na rynku. Tyle że czasy prosperity dla telkomunikacji minęły bezpowrotnie.

— Rynek się zmienił. Po drastycznej obniżce stawek międzyoperatorskich [która powoduje duże obniżki przychodów na rynku — przyp. red.], telekomy szukają przychodów i są bardziej zainteresowane rozmowami — mówi Henryk Kułakowski. Polska jest jednym z krajów, gdzie płatności NFC rozwijają się najszybciej, choć największe pole do popisu dla m-płatności dają kraje afrykańskie czy azjatyckie, które jeszcze niedawno w ogóle nie korzystały masowo z płatności, a teraz od razu stosują rozwiązania mobilne.

Polski T-Mobile jako pierwszy w Europie wdrożył usługę płatności mobilnych myWallet. Branża telekomunikacyjna, operatorzy kart płatniczych i banki próbują w tym roku wylansować płatności mobilne. Podczas MWC w Barcelonie Visa rozdała 3,5 tys. telefonów Sony do testów płatności NFC. Uczestnicy kongresu mogą płacić zbliżeniowo w 16 tys. terminali.

Ten kosztowny projekt ma spopularyzować usługę wśród osób wyznaczających trendy technologiczne. — Liczba transakcji zbliżeniowych Visa w całej Europie zwiększyła się czterokrotnie w ciągu 2012 r. Równie szybkiego, czterokrotnego wzrostu oczekujemy w tym roku — czytamy w komunikacie Visy.

Visa i Samsung podpisały umowę o partnerstwie, które ma zaowocować implementacją płatności mobilnych NFC w smartfonach Samsunga kolejnej generacji. — Samsung to największy producent smartfonów na świecie. Nasza współpraca to duży krok w kierunku upowszechnienia płatności mobilnych. Mam nadzieję, że w tym roku płatności NFC przyjmą się na dobre. W Europie jest obecnie 40 projektów testujących i wdrażających usługę — mówi Michael Gowar z Visa Europe. Konkurencyjny Mastercard pod koniec ubiegłego roku wdrożył z niemieckim T-Mobile usługę myWallet.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu