Malezja – twój partner motoryzacyjny w krajach ASEAN

Materiał partnera
opublikowano: 03-12-2018, 13:17

Historia nowoczesnego przemysłu motoryzacyjnego w Malezji sięga roku 1967, kiedy spółka Volvo Cars uruchomiła zakład montażowy w mieście Shah Alam w stanie Selangor. Potwierdzeniem aspiracji kraju do prowadzenia własnej produkcji motoryzacyjnej było utworzenie w 1983 r. państwowej spółki motoryzacyjnej Proton. Od tego czasu malezyjska branża motoryzacyjna odnosi coraz większe sukcesy. Proton zyskał sobie uznanie jako pełnoprawny producent aut, wypuszczając w 2000 r. pierwszy własny projekt pod nazwą „Waja”, a w 1993 r. pojawiła się kolejna marka krajowa – Perodua. 

Fot. materiały partnera

Powstanie zakładów Proton i Perodua, zgodnie z założeniami krajowej polityki motoryzacyjnej, stało się bodźcem dla rozwoju myśli technicznej oraz branż pomocniczych i wspierających, a także przyczyniło się do podniesienia poziomu umiejętności i unowocześnienia potencjału technologiczno-inżynieryjnego kraju. Przemysł motoryzacyjny wpłynął również na rozwój w sektorach powiązanych, takich jak edukacja, bankowość, finanse, transport i logistyka.

Liczba podmiotów działających w malezyjskiej branży motoryzacyjnej uległa zwielokrotnieniu – obecnie samochody osobowe, pojazdy dostawcze i jednoślady produkuje aż 27 spółek. Udział branży w produkcie krajowym brutto (PKB) wynosi 4%, czyli 8,4 mld euro. W 2017 r. w Malezji działało 641 producentów części i podzespołów, w tym 80% podmiotów rodzimych i należących do kapitału malezyjskiego, a także ponad 53 011 firm oferujących obsługę posprzedażową. Branża zatrudnia 736 632 pracowników.

Strategiczne centrum branży motoryzacyjnej w regionie

Z myślą o przyszłości Malezja realizuje cel uzyskania do 2020 r. statusu regionalnego centrum pojazdów energooszczędnych (EEV), stosownie do założeń przyjętej w 2014 r. drugiej wersji krajowej polityki motoryzacyjnej. Polityka dotycząca EEV usprawnia działania mające na celu zapewnienie wykwalifikowanej siły roboczej, bodźców inwestycyjnych, postępu technologicznego oraz promocji zrównoważonej mobilności jako istotnych elementów służących budowaniu wysokowartościowej gospodarki.

Jednocześnie, w związku z gwałtownym tempem wzrostu gospodarczego kraju w ostatnich dziesięcioleciach, rośnie wskaźnik siły nabywczej na osobę, co liczącą 31 mln mieszkańców Malezję czyni również jednym z największych rynków samochodów osobowych w Stowarzyszeniu Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), dodatkowo wzmacniając jej pozycję jako strategicznego centrum branży motoryzacyjnej w regionie. W czerwcu 2017 r. wskaźnik nasycenia samochodami w Malezji wynosił 880 pojazdów na tysiąc mieszkańców.

Korzystając ze strategicznej pozycji i oferty kraju, na jego terenie zaczęły operować globalne spółki motoryzacyjne takie jak Mercedes Benz, BMW, Volvo, Peugeot, Toyota, Honda czy Nissan. Wśród producentów podzespołów, którzy zagościli w Malezji, można wymienić takie firmy jak TRW, Delphi, Continental, Nippon Wiper Blade, Denso i Bosch.

Szerokie i atrakcyjne możliwości

Spółki malezyjskie wspierające i zaopatrujące wspomnianych globalnych producentów aut i podzespołów z czasem rozwinęły odpowiednie zdolności dzięki transferowi technologii oraz własnym działaniom badawczo-rozwojowym. Malezyjskie podmioty z segmentu produkcji aut i podzespołów posiadają m.in. istotne możliwości w zakresie produkcji elementów zawieszenia, elementów wystroju kabiny, foteli, elektroniki i systemów HVAC, hamulców, kierunkowskazów i przekaźników, rozruszników, alternatorów, chłodnic, pomp paliwa, poduszek powietrznych, form i matryc, a także odlewnictwa metali, obróbki maszynowej, tłoczenia blach i wykańczania powierzchni metalowych.

Fot. materiały partnera

Wartość malezyjskiego eksportu samochodów i podzespołów samochodowych w 2017 r. wyceniono na 1,47 mld euro, a jego główne kierunki to Tajlandia, Chiny, Hongkong, Singapur i Niemcy. 

Wartość malezyjskiego obrotu handlowego z Polską w segmencie aut i podzespołów oceniono na 3,26 mln euro. Fakt, że również Polska należy do dominujących graczy globalnej branży motoryzacyjnej, bez wątpienia wskazuje na pole do współpracy w różnych formach, takich jak dostawy, OEM czy inwestycje.

W kontekście działalności inwestycyjnej Malezja oferuje inwestorom szerokie i atrakcyjne możliwości. Szczególnie mile widziane są inwestycje w obszarach takich jak podzespoły główne (silniki, skrzynie biegów i elementy podwozia), podzespoły elektroniki samochodowej (układ sterowania silnika i układ inteligencji pojazdu), silniki paliwooszczędne i silniki na paliwa alternatywne, produkcja modułowa/integracja systemów, a także badania i rozwój.  

Zachęty podatkowe

Jako bodziec dla producentów aut i podzespołów do inwestowania w malezyjski przemysł motoryzacyjny oferowane są atrakcyjne zachęty podatkowe. Do głównych zachęt tego rodzaju należą:

- „status pioniera”, w ramach którego inwestorowi przez 5 lub 10 lat przysługuje częściowe lub całkowite zwolnienie od podatku dochodowego;

- ulga w podatku od inwestycji w wysokości 60% kwalifikujących się wydatków kapitałowych poniesionych w okresie 5 lat od daty pierwszego wydatku kapitałowego; oraz

- „status pioniera” z pełnym zwolnieniem od podatku dochodowego na okres 5 lat lub ulgą w podatku od inwestycji w wysokości 60% kwalifikujących się wydatków kapitałowych poniesionych w okresie 5 lat odliczonych od 100% ustawowego dochodu w przypadku produkcji modułowych podzespołów samochodowych.

W odniesieniu do wybranych projektów przyznawane są również pakiety zachęt specjalnych z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb.

W celu uzyskania dodatkowych informacji na temat prowadzenia działalności biznesowej w Malezji zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej www.matrade.gov.my lub kontakt na adres warsaw@matrade.gov.my

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Malezja – twój partner motoryzacyjny w krajach ASEAN