Mali i średni potrzebują obsługi kompleksowej

Robert Skłodowski
17-10-2001, 00:00

Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, a co za tym idzie — tworzenie w Polsce nowych miejsc pracy, uniemożliwiają nie tylko bariery administracyjne, ale i pewne braki instytucjonalnego rozwoju naszego rynku.

Wymagania formalne wobec osób zamierzających podjąć własną działalność oraz wobec już prowadzących firmy — skutecznie zniechęcają do gospodarczej aktywności. Poczynając od samej rejestracji działalności, przez wszelkie rozliczenia z US i ZUS, a na zatrudnieniu pracowników kończąc — wszystkie te czynności wiążą się ze znacznymi obciążeniami finansowymi i wymagają poświęcania dodatkowego czasu. Drobny biznes rozkładają w szczególności kwestie podatkowe (w tym zmuszanie coraz mniejszych firm do instalowania kas fiskalnych) oraz przepisy i koszty związane z zatrudnianiem pracowników.

Jednak nie tylko bariery fiskalne i biurokratyczne mogą zniechęcać do podejmowania działalności gospodarczej oraz negatywnie wpływać na firmy już funkcjonujące. Poważnym problemem są też braki instytucjonalne w ich rynkowym otoczeniu. Dla przykładu — w Polsce dopiero zaczynają się pojawiać podmioty, oferujące kompleksową obsługę finansową dla małego i średniego biznesu. Usługi takie, od dawna rozpowszech- nione w krajach UE czy w Stanach Zjednoczonych, u nas dotychczas były całkowicie nieznane.

Polegają one na tym, że przedsiębiorca — czy to osoba fizyczna, czy spółka — otrzymuje w jednym miejscu pełną obsługę w zakresie ubezpieczeń, finansowania działalności (kredyty, leasing, faktoring), inwestowania wolnych środków (fundusze inwestycyjne) oraz usług bankowych (rachunki, karty płatnicze). Za pośrednictwem jednej firmy klient nie tylko może nabyć wszystkie te produkty, ale również otrzymuje doradztwo, najczęściej bezpłatne, dotyczące wyboru usług finansowych. Dodatkowo możliwe jest doradztwo podatkowe, związane z rozpoczynaniem działalności gospodarczej i jej kontynuacją. Obsługa przedsiębiorców odbywa się za pośrednictwem przeszkolonych konsultantów i doradców, którzy są stale do dyspozycji klientów.

Firmy pośrednictwa i doradztwa finansowego nie ograniczają się do obsługi jedynie podmiotów gospodarczych, ale zaspokajają również potrzeby ich właścicieli i kadry kierowniczej. Właściciel małej firmy najczęściej jest jednocześnie jej szefem, zaś majątek przedsiębiorstwa trudno mu oddzielić od majątku osobistego. W takiej sytuacji rzeczywiście można mówić o kompleksowej obsłudze klienta, gdyż jeden doradca zaspokaja potrzeby finansowe dwóch podmiotów. Przykładowo — dba o ochronę ubezpieczeniową budynków, maszyn i urządzeń firmy, oferując jednocześnie ochronę ubezpieczeniową domu, samochodu, a także życia i zdrowia członków rodziny właściciela danego biznesu.

Rynek polski czeka jeszcze długa droga rozwoju w zakresie kompleksowych usług finansowych dla małego i średniego biznesu. Wynika to m.in. z faktu, że firmy rozpoczynające oferowanie takich usług napotykają barierę doboru właściwych kadr. W krajach zachodnich zawód niezależnego konsultanta finansowego wykonują ludzie o bardzo dobrym przygotowaniu merytorycznym, znający nie tylko tajniki technicznej obsługi klienta, ale również potrafiący łączyć wiedzę z różnych dziedzin — ubezpieczeń, bankowości, rynku kapitałowego. Tymczasem w Polsce naturalnym źródłem kadr dla firm pośrednictwa i doradztwa finansowego są byli agenci ubezpieczeniowi.

Niestety, nasz rynek pracy nie dostrzega jeszcze możliwości, jakie wiążą się z powstawaniem nowego zawodu, zaś przeszkolenie i merytoryczne przygotowanie potencjalnych konsultantów finansowych wymaga jeszcze wiele czasu i nakładów.

Robert Skłodowski

jest dyrektorem ds. badań rynkowych Personal Finance Polska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Skłodowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Mali i średni potrzebują obsługi kompleksowej