Mało kontenerów na torach

Agata Hernik
14-05-2009, 00:00

O transporcie intermodalnym mówi się od lat, ale jego popularność wciąż jest znikoma. Możliwe jednak, że wreszcie coś się zmieni.

Są pierwsze oznaki ożywienia w przewozach intermodalnych

O transporcie intermodalnym mówi się od lat, ale jego popularność wciąż jest znikoma. Możliwe jednak, że wreszcie coś się zmieni.

Na transport intermodalny powinno się stawiać, ponieważ jest przyjazny dla środowiska i może odciążyć zatłoczone do granic możliwości drogi. Barierą dla jego rozwoju są wysokie stawki dostępu do infrastruktury kolejowej i brak terminali przeładunkowych.

Taki stan rzeczy trwa niezmiennie od lat. Na razie transport intermodalny w Polsce to wciąż tylko około 2 proc. wszystkich przewozów. W krajach Europy Zachodniej jego udział sięga kilkanastu procent. Jednak pojawiły się powody, by przypuszczać, że rynek czekają zmiany. Rada Ministrów przyjęła strategię ponadregionalną "Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku". Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury, do najważniejszych zadań określonych w planie należy zapewnienie konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu i ograniczenie szkód w środowisku. W dokumencie można też przeczytać, że kolej po prostu nie jest przygotowana do rozwoju transportu intermodalnego i szybka poprawa tego stanu rzeczy powinna być traktowana priorytetowo.

Aktywność wykazują także firmy. Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (PKP LHS) rozpoczęła prace nad ponownym uruchomieniem pociągu transportu kombinowanego "Jarosław" w relacji Kijów — Sławków — Kijów. Plany co do transportu kombinowanego ma też największy przewoźnik towarowy — PKP Cargo

Marek Zbrojski, dyrektor biura strategii tej spółki, wylicza, że uruchamia ona codziennie 27 pociągów intermodalnych i ma 1,7 tys. przystosowanych do nich wagonów. Ten rodzaj transportu kolejowego w 2008 r. stanowił około 3,5 proc. w ogólnych przewozach PKP Cargo.

Przeobrażenia rynku

Te zmiany dowodzą, że mimo małej popularności transportu kombinowanego, to perspektywiczny kawałek rynku.

— Gdybyśmy nie wierzyli w potencjał transportu intermodalnego, nie włączalibyśmy go do naszej oferty i nie inwestowalibyśmy w drogą infrastrukturę. Ten typ przewozów może być konkurencyjny pod względem ceny, jest bardziej ekologiczny i bezpieczniejszy niż drogowy. Kolei nie dotyczą też ograniczenia ruchu, typowe dla przewozów drogowych. Poza tym coraz więcej firm preferuje przechowywanie i transport towarów w stalowych kontenerach. Pozwala im to efektywniej wykorzystywać powierzchnię magazynową i zmniejszać koszty logistyczne. Przewozy intermodalne mają również duże znaczenie w przewozach międzynarodowych, a przecież razem z poprawą sytuacji polskich firm będzie się też zwiększał nasz eksport. Ożywienie gospodarcze, które kiedyś nadejdzie, to także zwiększona konsumpcja — nowe lodówki, samochody, zmywarki. A właśnie tego typu towary przewozi się w kontenerach — tłumaczy Artur Pielech, członek zarządu i dyrektor sprzedaży i marketingu CTL Logistics.

Tory wciąż niedostępne

Szacuje się, że koszt zwykłego przewozu towaru ciężarówkami należy pomnożyć przez 1,5 do 1,8 razy, żeby uzyskać koszt przewozu tego samego towaru transportem kombinowanym. Jak podkreślił na konferencji Rail Port 2009 Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal, największy wpływ na te koszty ma część kolejowa, z opłatami za transport, platformy i dostęp do infrastruktury.

— Dwa podstawowe problemy to brak terminali intermodalnych i wysokie stawki dostępu do infrastruktury. Pierwszy przewoźnicy są w stanie rozwiązać we własnym zakresie tworząc nowe terminale — przykładem jest nasza inwestycja w Piotrkowie Trybunalskim. Niestety, na wysokość stawek za dostęp do infrastruktury nie mamy wpływu — a te należą do najwyższych w Europie. Z nowej taryfy przewozów kolejowych w Polsce wykreślono pozycję "przewozy intermodalne", zrównując je w stawkach z powszechnym transportem szynowym. To duży krok w tył — podkreśla Artur Pielech.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Mało kontenerów na torach