Mały biznes niechętny unijnej pomocy

opublikowano: 12-09-2014, 00:00

Niewiele mikro- i małych firm chce korzystać w najbliższych latach z funduszy unijnych. Resztę zniechęca biurokracja

Czy małe firmy mają w planach wzięcie dofinansowania z Brukseli? Jak oceniają zmiany dotyczące prowadzenia biznesu po wejściu Polski do UE? Odpowiedzi na te pytania postanowili poszukać eksperci z Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net. W tym celu przeprowadzili badanie i stworzyli raport „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Wyniki? Firmy pozytywnie oceniają zmiany z ostatniego dziesięciolecia, ale nie wykazują zainteresowania unijnymi funduszami ze zbliżającego się rozdania.

Wśród przepytanych przedsiębiorców z mikro- i małych firm tylko 12,6 proc. zamierza starać się o pieniądze z Brukseli. „Nie” mówi unijnym funduszom 31,4 proc. badanych, a 55 proc. respondentów nie ma określonego zdania. Skąd tak wysoki wskaźnik firm niechętnych lub obojętnych, jeśli chodzi o granty? Przedsiębiorcy najczęściej wskazują na takie przyczyny, jak brak programów odpowiednich do ich działalności, skomplikowane procedury i trudności związane z przyznaniem dotacji. Najwięcej firm, które zdecydowanie nie zamierzają starać się o fundusze unijne, prowadzi biznes w sektorze rolnictwa (w tym leśnictwa, łowiectwa i rybactwa). Natomiast w branżach przemysłu, budownictwa, handlu i usług charakterystyczna jest ogromna ilość przedsiębiorców niezdecydowanych co do tego, czy podejmować starania o unijną kasę. Z tych, którzy mają to w planach, najwięcej chce składać wnioski o pomoc do regionalnych programów operacyjnych właściwych dla danego województwa. Według deklaracji badanych pozostałe programy cieszyć się będą dużo mniejszym zainteresowaniem.

Ponad połowa przedsiębiorców (50,5 proc.) uważa, że wejście Polski do UE pozytywnie wpłynęło na prowadzenie firmy. Co trzeci przedsiębiorca jest zdania, że ten fakt nie miał wpływu na działalność biznesową. Opinię o tym, że w ostatnich 10 latach sytuacja pod tym względem się pogorszyła, wyznaje 19 proc. badanych. Najwięcej jest wśród nich osób prowadzących działalność w sektorze rolnictwa. W badaniu wzięło udział 1362 przedsiębiorców — 95,5 proc. z mikro- i 4,5 proc. z małych firm.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane