Mały biznes z wirtualną otoczką

opublikowano: 20-06-2017, 22:00

Coraz więcej firm decyduje się na outsourcing usług i współpracę z centrami danych. Przekonują się do nich również mali przedsiębiorcy.

Z analiz przeprowadzonych przez Ipsos na zlecenie Intela wynika, że obecnie już 34 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z technologii chmurowych. Ich popularność rośnie także w sektorze MSP, zwłaszcza wśród firm prowadzących biznes w internecie. Badanie przeprowadzone na zlecenie IBM wskazuje, że blisko 43 proc. krajowych przedstawicieli e-handlu uważa cloud computing za istotny element w rozwoju.

OBSŁUGA MSP: Marek Girek, prezes Data Techno Park i spółki Cube.ITG, zapewnia, że usługi centrów danych są dostosowane do potrzeb i oczekiwań małych i średnich przedsiębiorstw. Przekonuje też o ich bezpieczeństwie.
Zobacz więcej

OBSŁUGA MSP: Marek Girek, prezes Data Techno Park i spółki Cube.ITG, zapewnia, że usługi centrów danych są dostosowane do potrzeb i oczekiwań małych i średnich przedsiębiorstw. Przekonuje też o ich bezpieczeństwie. Fot. Marek Wiśniewski

— Migracja biznesu do środowisk chmurowych jest globalnym trendem i Polska nie jest wyjątkiem. Rodzime firmy coraz chętniej stawiają na usługowy model IT, choć w regionie jeszcze większe zaufanie do chmury wykazują np. Czesi czy Ukraińcy — zwraca uwagę Marcin Zmaczyński, dyrektor regionalny Aruba Cloud w Europie Środkowo-Wschodniej.

Poza własną firmą

W tym kontekście centra danych — jak zaznacza Tomasz Rzepkowski, menedżer w OVH — stanowią obecnie repozytoria, które przechowują wyjątkowo cenną walutę — kluczowe w biznesie dane.

— Profesjonalne centra danych to obiekty niezależne od tzw. sieci miejskiej. Stosują one dodatkowe formy zabezpieczeń w postaci agregatów prądotwórczych, które będąc w stanie ciągłej gotowości, mogą przejąć rolę głównego zasilania i utrzymać działanie infrastruktury. Centra świadczące usługi w modelu IaaS [infrastruktura jako usługa — przyp. red.] dla klientów końcowych dbają również o inne elementy niezbędne do zapewnienia krytycznej ciągłości biznesu i dostępu usług, takie jak ciągłość łańcucha dostaw komponentów, kontrola i nadzór nad procesem wytwarzania usług, automatyka dostaw czy stosowanie systemów bezpieczeństwa, np. ochrona anty-DDoS — wylicza Tomasz Rzepkowski.

Jego zdaniem, wzrost popularności usług w modelu chmury obliczeniowej oraz outsourcing przechowywania danych otworzył przed małymi i średnimi firmami nowe możliwości zarządzania.

— Rzadko którą firmę — z wyjątkiem największych korporacji — stać na stosowanie zaawansowanych mechanizmów zarządzania dostępem do danych, począwszy od wyspecjalizowanego oprogramowania, które wykrywa i blokuje cyberataki, aż po kilkupoziomowy system zabezpieczeń fizycznego przebywania na obiekcie — dodaje Tomasz Rzepkowski.

Oferta dla mikrusów

Obecnie przedsiębiorcy z sektora MSP stanowią już sporą część klientów centrów danych.

— Najczęściej oczekują oni obsługi pojedynczego serwera pocztowego czy prostych usług informatycznych, a nie chcą w swoich siedzibach samodzielnie aranżować osobnego, odpowiednio klimatyzowanego pomieszczenia serwerowego, kupować sprzętu i zatrudniać zespołu do obsługi infrastruktury IT — mówi Marek Girek, prezes Data Techno Park i spółki Cube.ITG.

Zaznacza przy tym, że świadomi klienci, wybierając zewnętrzne centra przetwarzania danych, biorą pod uwagę jakość stosowanych w nich zabezpieczeń. Mali i średni przedsiębiorcy zwykle nie są w stanie zabezpieczyć ich na tak zaawansowanym poziomie. Dodatkowo operatorzy data center oferują znacznie szerszy pakiet usług wirtualizujących biznes, m.in. w modelach Infrastructure as a Service (IaaS), Platform as a Service (PaaS) czy wreszcie Software as a Service (SaaS).

Zdaniem Marcina Zmaczyńskiego, technologia wirtualizacji znacząco usprawniła przetwarzanie danych.

— Dane, aplikacje, a nawet całe systemy ulokowane w maszynach wirtualnych możemy zdecydowanie łatwiej zabezpieczyć i błyskawicznie odzyskać w przypadku awarii. Co więcej, stosowanie tej technologii pozwala firmom zredukować liczbę serwerów fizycznych, co przyczynia się zarówno do obniżenia wydatków na zakup i utrzymanie sprzętu, jak też zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko. W dużym skrócie — wirtualizacja pozwala uruchomić na jednym, fizycznym serwerze, w zależności od jego mocy obliczeniowej, od kilku do kilkudziesięciu serwerów wirtualnych, na których zostaną następnie uruchomione poszczególne aplikacje — mówi Marcin Zmaczyński.

Jego zdaniem, obecnie sektor MSP zaczyna doceniać połączenie wirtualizacji i chmury. Wynika to z faktu, że w przypadku outsourcingu usług IT przedsiębiorca w ogóle nie musi martwić się o inwestycje we własną infrastrukturę. Może on powierzyć dużą część odpowiedzialności za obszar IT zaufanemu usługodawcy, który odciąża firmę, pozwalając jej skupić się na rozwijaniu głównej działalności.

— Model chmurowy oferuje dużą elastyczność i skalowalność, czyli zdolność do zwiększania zasobów IT wraz ze zmieniającymi się potrzebami firmy, zarówno wynikającymi z jej rozwoju, jak również sezonowości w poszczególnych branżach — nadmienia Marcin Zmaczyński.

 

KOMENTARZ PARTNERA

Centra danych dla elastycznego biznesu

Jakub Roguski
Sales Engineer, Data Center Group, Lenovo Global Technology Poland

Tradycyjne centra danych są zbyt mało elastyczne, a jednocześnie zbyt kosztowne, biorąc pod uwagę potrzeby współczesnych przedsiębiorstw. Jednak nowe technologie wirtualizacyjne pozwalają uelastycznić stare struktury i odświeżyć wszystkie kluczowe elementy centrum danych — pamięć masową, serwery i poszczególne komponenty sieciowe. Postępująca wirtualizacja sprzętowa zapewnia firmom niezbędną dzisiaj elastyczność.

Infrastruktura definiowana programowo pomaga biznesowi w wyzwoleniu się od sprzętowego uzależnienia. Definiowane programowo X nie jest ograniczone do wirtualizacji wybranych komponentów, takich jak serwer, klient czy baza danych. Wirtualizacja jest znacznie bardziej złożona — obejmuje podstawowe komponenty centrum danych. Litera X oznacza samo centrum danych, ponieważ staje się ono definiowanym programowo centrum danych (SDDC). Fundamentalną cechą SDDC jest inteligentne łączenie różnorodnych zasobów, które dostarczane są do centrum danych za pośrednictwem zintegrowanych usług. Jest to możliwe dzięki temu, że komponenty sprzętowe łączone są w pule, agregowane, a potem elastycznie udostępniane w postaci usług programowych. Centra danych, w których centralną rolę odgrywa oprogramowanie, są dziś potrzebne bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Wynika to z faktu, że współczesne aplikacje są coraz bardziej optymalizowane pod kątem internetu, sieci społecznych i urządzeń mobilnych. SDDC stanowi doskonały fundament technologiczny, pozwalający zaspokoić te potrzeby. Sprawdza się, ponieważ zapewnia dużą elastyczność oraz — teoretycznie — nieograniczoną skalowalność. Jest także łatwe do zarządzania.  

Lenovo oferuje szerokie wsparcie użytkownikom zainteresowanym budową SDDC — niezależnie od tego, czy klient potrzebuje kompletnego SDDC, pamięci definiowanej programowo czy dedykowanego rozwiązania.  Już w 2015 r. Lenovo i Nutanix nawiązały relacje partnerskie mające na celu tworzenie infrastruktur hiperkonwergentnych. Nutanix stworzył rozwiązanie programowe, które wirtualizuje najważniejsze komponenty centrum danych, takie jak pamięć masowa oraz sieć, a następnie udostępnia je jako zintegrowany system. Wykorzystując to rozwiązanie, firmy partnerskie oferują, tak jak Lenovo, kompletne SDDC oraz wsparcie na etapie wdrożenia. Linia produktów Lenovo Converged HX jest wyposażona w oprogramowanie Nutanix XCP. W ten sposób połączone zostały oferowane dotychczas oddzielnie komponenty — pamięć masowa, serwer oraz wirtualizator. Jeśli klient nie potrzebuje kompletnego SDDC albo woli ograniczyć się do nowoczesnego rozwiązania pamięci masowej, wówczas dobrą alternatywą jest pamięć masowa definiowana programowo. Wreszcie, jeśli klient poszukuje raczej rozwiązania zindywidualizowanego, a nie gotowego produktu, Lenovo rekomenduje architekturę SDDC VMware.  

Wdrożenie rozwiązań SDDC takich jak to oferowane przez Nutanix przynosi wiele korzyści. Prekonfigurowane urządzenie to zarówno ograniczenie złożoności, jak i wymagań względem przestrzeni fizycznej. Nie jest to możliwe do osiągnięcia z wykorzystaniem konwencjonalnych centrów danych. Co jednak ważniejsze dla organizacji IT, to fakt, że rozwiązanie Nutanix ogromnie podnosi niezawodność systemu, a przy tym znacząco skraca czas i zmniejsza wysiłek potrzebny do zarządzania centrum danych. To uproszczone zarządzanie pozwala na znaczące ograniczenie kosztów IT firmy. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu