Czytasz dzięki

Mały ZUS nie dla wszystkich

opublikowano: 04-12-2018, 22:00

W 2019 r. przedsiębiorcy po raz pierwszy będą mogli płacić składki proporcjonalne do przychodu. Muszą jednak spełnić wiele warunków.

Składki na ubezpieczenia społeczne wyliczane od przychodu mają obowiązywać od przyszłego roku i ulżyć osobom prowadzącym działalność gospodarczą na niewielką skalę. Specjaliści firmy inFakt zauważają jednak, że w przepisach wprowadzających tzw. mały ZUS jest sporo wykluczeń i warunków, które trzeba spełnić, aby móc skorzystać z tego przywileju.

Obecnie przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości przychodu, płacą taką samą składkę ZUS. Nowe uprawnienie będzie przysługiwać osobom prowadzącym biznes jednoosobowo i osiągającym miesięcznie przychody nie większe niż 2,5-krotność najniższego wynagrodzenia za pracę. Będą mogły odprowadzać daninę do nich proporcjonalną, według ustawowego algorytmu. Podstawowym warunkiem jest roczna granica przychodu — 30-krotność minimalnej płacy obowiązującej w grudniu poprzedniego roku. Za ten rok jest to 63 tys. zł (najniższe wynagrodzenie wynosi 2,1 tys. zł) — takie maksymalnie obroty pozwolą przedsiębiorcy opłacać niższe składki w 2019 r. Przy stałych wpływach z biznesu daje to 5250 zł miesięcznego limitu.

— Jeśli jednak w 2018 r. ktoś nie wykonywał działalności przez cały czas, bo np. ją zawiesiłlub założył w trakcie roku, limit przychodu jest jeszcze mniejszy. Przelicza się go wtedy proporcjonalnie do tego okresu. Ponadto z obniżonych składek mogą korzystać jedynie osoby, które we wcześniejszym roku prowadziły biznes przynajmniej przez 60 dni — wyjaśnia Aneta Socha- Jaworska, ekspert kadrowo-płacowy w firmie inFakt.

Z prawa do małego ZUS są też wyłączone osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą dla byłego pracodawcy, przedsiębiorcy na karcie podatkowej, podatnicy korzystający ze zwolnienia z VAT, twórcy, artyści, osoby wykonujące wolne zawody, prowadzące szkoły lub inne formy wychowania przedszkolnego oraz wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o., jawnych, komandytowych i partnerskich.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane