Marketplanet ma grupową ofertę dla małych firm

GRA
08-08-2011, 00:00

Spółka z grupy TP pomagała w zakupach dużym firmom. Teraz bierze na celownik małe.

Spółka z grupy TP pomagała w zakupach dużym firmom. Teraz bierze na celownik małe.

Na rynku konsumenckim triumfy święcą portale typu Groupon i Grouper, które oferują indywidualnym klientom zakupy grupowe. Dzięki temu ceny są niższe. Nie trzeba było długo czekać na podobne pomysły, ale skierowane do firm. Nie do gigantów i rozbudowanych grup kapitałowych, tylko do przedsiębiorstw małych i średnich. Nad taką ofertą pracuje właśnie Marketplanet.

Oszczędności są pewne…

Platforma zakupów korporacyjnych, należąca do grupy Telekomunikacji Polskiej, przygotowuje właśnie dwa nowe produkty. Dotychczas dostarczała rozwiązania dedykowane dla bardzo dużych firm i grup.

— Dla firm dużych i średnich przygotowaliśmy platformę zakupową, której najnowszą wersję wdrożyliśmy już w trzech firmach — Polimeksie-Mostostalu, Mazowieckiej Spółce Gazownictwa i w PCC Rokita. Już wkrótce zamierzamy dotrzeć z ofertą do firm z 1000 największych przedsiębiorstw. Pracujemy też nad rozwiązaniem dla firm najmniejszych, zatrudniających 5-10 osób. Pomożemy im szybko organizować grupy zakupowe. Projekt jest na etapie RD, chcelibyśmy ruszyć na przełomie 2011 r. i 2012 r. — mówi Piotr Matysik, prezes Marketplanet.

Średnich firm (50-249 osób) jest w Polsce 30 tysięcy, a mikro (1-9 osób) — 3,6 mln.

— To może być duży biznes. Potrzebna jest jednak edukacja rynku — twierdzi Piotr Matysik.

Konkurencja na rynku usług dla tych dwóch grup jest jednak ogromna. Zdaniem prezesa, kluczową przewagą Marketplanet będzie kontent, czyli bardzo rozbudowana baza dostawców.

— Od 2003 r. przeprowadziliśmy dla nszych klientów na Platformie Marketplanet ponad 8 tys. aukcji, a liczba użytkowników naszych narzędzi, aktywnie uczestniczących w procesie zakupowym, to ponad 17 tysięcy — podkreśla Piotr Matysik.

Marketplanet może też do siebie przekonywać, chwaląc się sukcesami dotychczasowych klientów. Przykładowo KGHM, który przy pomocy Marketplanet wyposażył Centralne Biuro Zakupów, mówi o 300 mln zł oszczędności.

— Firmy średnie i małe silniej i szybciej odczuwają presję rynku niż duże. Szacuję, że optymalizacja zakupów, w tym wdrożenie nowoczesnych narzędzi informatycznych, może im dać minimum 15-20 proc. oszczędności — przypuszcza Piotr Matysik.

…wydatki — też

Dotychczas Marketplanet koncentrował się na usługach dla największych firm. Ta grupa daje 70 proc. przychodów, a mniejsze firmy — 30 proc.

— Dążymy do odwrócenia tej tendencji — zapowiada Piotr Matysik.

Nie obywa się bez wydatków. W prace nad nowymi produktami Marketplanet zainwestował już kilka milionów złotych. By utrzymać tempo rozwoju, potrzebne będą kolejne inwestycje.

okiem eksperta

Pomysł atrakcyjny, ale trudny

Robert Dankiewicz, koordynator grup zakupowych działających pod egidą Podkarpackiego Klubu Biznesu

Pomysł opracowania rozwiązania zakupowego dla mniejszych firm jest bardzo atrakcyjny, ale również trudny. Sam kiedyś nad nim pracowałem i uważam, że problemem jest baza odbiorców. Owszem, potrzeby firm są podobne, ale występują w różnym czasie. Dlatego kluczowym czynnikiem powodzenia takiego projektu jest uczynienie go masowym. A do tego potrzebne są duże pieniądze na promocję i budowanie świadomości w grupie docelowej.

Na świecie funkcjonują już takie rozwiązania, ale po pierwsze — włożono w nie sporo kapitału, a po drugie — funkcjonują często przy silnych portalach internetowych, które je promują.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: GRA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Marketplanet ma grupową ofertę dla małych firm