Markety eksperymentują z odbiorem osobistym

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-04-22 22:00

Kolejne sieci spożywcze umożliwiają klientom odbiór osobisty zamówionych w internecie zakupów. Na pomoc ruszył m.in. InPost.

Podczas zakupów w czasie epidemii dzisiejsza młodzież może nauczyć się, czym są kolejki do sklepów. Ograniczenia — ostatnio złagodzone — w liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w placówkach handlowych, sprawiły, że pod dyskontami i supermarketami zaczęły ustawiać się kolejki oczekujących. Sieci postanowiły rozładować je m.in. przy pomocy kurierów oraz pracowników, którzy robią zakupy za klientów i zostawiają je w specjalnie wyznaczonych miejscach. Hipermarketowy Auchan nawiązał współpracę z InPostem, znanym z sieci paczkomatów.

RENESANS LODÓWEK:
RENESANS LODÓWEK:
Polskie sieci handlowe zaczęły oferować odbiór produktów z chłodzonych skrytek już pół dekady temu, eksperymentowała z tym m.in. Alma. Usługa się jednak nie przyjęła, ale teraz — wraz z zakupowymi ograniczeniami w związku z epidemią — dostała drugą szansę.
Fot. ARC

Przy sklepie w podwarszawskim Piasecznie tydzień temu stanął tzw. lodówkomat, w który można odebrać zamówione online zakupy. Kolejne urządzenia tego typu mają sie pojawić wkrótce przy kolejnych stołecznych sklepach francuskiej sieci. InPost — a także inne spółki z rynku — już wcześniej eksperymentowały z tego typu urządzeniami, ale popyt był niewielki. Teraz jest zupełnie inaczej.

— Od dłuższego czasu byliśmy technicznie w pełni gotowi na wprowadzenie na rynek lodówkomatów — pilotażowe programy prowadziliśmy już od 2018 r. — jednak część spożywcza rynku e-commerce w Polsce nie była odpowiednio rozwinięta. Nadejście pandemii koronawirusa dynamicznie zmieniło nawyki konsumenckie, a sklepy musiały szybko dostosować się do nowej rzeczywistości, w której wszyscy obecnie funkcjonujemy. Choć dynamika wzrostu tego segmentu jest wysoka, to nadal potrzeba większej skali, dlatego bardzo zachęcamy naszych partnerów do inwestowania w sprzedaż online — mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Wachlarz metod odbioru zamówień internetowych poszerzył też Carrefour. Sieć w połowie kwietnia do już działających opcji dostawy do domu oraz odbioru w specjalnych punktach (funkcjonujących tylko w Warszawie) dodała możliwość osobistego odbioru w hipermarketach i supermarketach w całym kraju. Usługę odbioru osobistego w niektórych placówkach wprowadził też m.in. Spar, który przejął sklepy Piotra i Pawła. Tymczasem Biedronka, lider polskiego rynku, nawiązała współpracę z Glovo i przy jego pomocy oferuje w 16 dużych miastach dostawy zakupów z ponad 200 placówek.