Marszałkowie o przekopie Mierzei Wiślanej

08-02-2007, 17:57

Przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego na Bałtyk musi być poprzedzone kompleksową ekspertyzą oddziaływania na środowisko - uważają marszałkowie województw: warmińsko - mazurskiego Jacek Protas i pomorskiego Jan Kozłowski.

Przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego na Bałtyk musi być poprzedzone kompleksową ekspertyzą oddziaływania na środowisko - uważają marszałkowie województw: warmińsko - mazurskiego Jacek Protas i pomorskiego Jan Kozłowski.

Marszałkowie spotkali się w czwartek, w Olsztynie, by porozmawiać o inwestycjach, które powstają na obszarze dwóch regionów.

O decyzji przekopania Mierzei i powstania kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim poinformował w listopadzie ubiegłego roku premier Jarosław Kaczyński.

Według szefa rządu, szacunkowy koszt budowy kanału o długości 1100 metrów wynosi 60 mln euro. Budowa zostanie sfinansowana ze środków unijnych.

Marszałek Kozłowski powiedział: "przygotowujemy się do podpisania porozumienia między obydwoma województwami w sprawie wykonania projektu przekopania Mierzei Wiślanej. Musimy wykonać ekspertyzę oddziaływania na środowisko i dopiero, jeżeli ona wykaże, że nie ma zagrożeń, to będziemy mówić o realizacji przekopu". Podkreślił, że o projekcie należy też rozmawiać z mieszkańcami Krynicy, którzy są przeciwni tej inwestycji.

"Ich obawy mogą wynikać z niezrozumienia. Przekopanie nie oznacza, że część Mierzei stanie się wyspą. To nie żaden dziki przekop, ale połączenie, stałe, z przepływem wody kontrolowanym przez śluzę" - podkreślił Kozłowski.

Marszałek warmińsko-mazurski dodał, że przekopanie Mierzei Wiślanej stanie się elementem międzynarodowej drogi wodnej E70. Jest to szlak wodny o znaczeniu europejskim - prowadzi od śluzy Hohensaaten w górę Odry, a dalej Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Wisły, następnie 114 km Wisłą w dół, Nogatem, Zalewem Wiślanym do Kaliningradu.

Koncepcję budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną opracował prof. Tadeusz Jednorał. Kanał miałby powstać na terenie gminy Sztutowo w Skowronkach.

Przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej. Uważają oni, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu.

Przeciwni są także ekologowie. Ich zdaniem przekopanie Mierzei wpłynie na stopień zasolenia wód. Zmieni się zasób gatunkowy ryb i flory.

PAP

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Marszałkowie o przekopie Mierzei Wiślanej