Mastodonty się nie dostosowują

opublikowano: 26-09-2019, 22:00

Przywołane w tytule trąbowce wymarły stosunkowo niedawno, jakieś 9-10 tys. lat temu.

Stały się ofiarami neolitycznej rewolucji kamienia gładzonego, gdy praludzie zaczęli hodować zwierzęta i uprawiać rośliny. W kończącym się tygodniu właśnie mastodont bardzo pasuje jako symbol upadku najstarszego na świecie biura podróży, wzorca i opoki branży turystycznej. Brytyjski kaznodzieja Thomas Cook zorganizował w 1841 r. pierwszą komercyjną wycieczkę dla 570 osób, które chciały dotrzeć na wiec… abstynentów. Szybko zorientował się, że ludzkość sprawnie łączy ciekawość świata właśnie ze spożywaniem alkoholu, ale już mu to nie przeszkadzało, gdyż firma Thomas Cook stała się globalnym potentatem.

Cała flota Thomas Cook Airlines została uziemiona.
Zobacz więcej

Cała flota Thomas Cook Airlines została uziemiona. Fot. Bloomberg

Bankructwo turystycznej ikony naturalnie przywołuje analogiczne przykłady z innych branż. W pasażerskim transporcie lotniczym porównywalnym szokiem był w 1991 r. upadek linii Pan American World Airways, istniejących od 1927 r. W ich przypadku za prapoczątek spirali kłopotów finansowych uważa się zamach libijskich terrorystów na maszynę B-747 PanAm w 1988 r. nad szkockim Lockerbie. Notabene w 1977 r. również B-747 linii PanAm uczestniczył w największej w dziejach (583 ofiary) katastrofie na Teneryfie, ale wtedy mechanizm ubezpieczeniowy okazał się wystarczająco silny. Z zupełnie innej branży wypada przypomnieć klęskę Kodaka, który przez dziesięciolecia był absolutnym liderem technologii fotograficznych i filmowych. Amerykański koncern zatrzymał się jednak w tzw. biznesowym rozkroku i nie zorientował, że wszystkie siły i pieniądze trzeba natychmiast skoncentrować na technologiach cyfrowych.

Thomas Cook tłumaczy, że jego kłopoty zaczęły narastać w okresie kilkunastu ostatnich miesięcy. Musiał sprzedawać bezpośrednio i przez firmy zależne miliony ofert wakacyjnych bez realnego pokrycia, by regulować odsetki od zaciągniętych zobowiązań. W uproszczeniu była to zatem… turystyczna piramida. Menedżerowie upadłej firmy wśród przyczyn wymieniają upalne lato 2018, które zmniejszyło liczbę rezerwacji last minute, niepokoje polityczne w kilku krajach będących popularnymi celami wyjazdów — nie tylko arabskich, lecz także w Turcji — oraz niepewność związaną z brexitem. Jest to samousprawiedliwianie się przyczynami katastroficznymi, czyli nawiązanie do losów linii PanAm.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Tymczasem prawda jest bardziej brutalna i znacznie bliższa przyczyn klęski Kodaka. Mastodont o korzeniach w XIX wieku, realizujący z wielkim powodzeniem model turystyki ukształtowany w XX — zupełnie nie umiał się odnaleźć w wieku XXI. Współczesnym odpowiednikiem kamienia gładzonego sprzed 10 tys. lat stała się konkurencja biur podróży działających w internecie oraz tanich przewoźników lotniczych. A także generalne przemiany na rynku turystycznym — dzięki możliwościom stwarzanym przez podmioty wspomniane w poprzednim zdaniu coraz więcej osób samodzielnie organizuje wyjazdy i nie jest im potrzebna nie tylko kultowa marka Thomas Cook, lecz w ogóle jakiekolwiek biuro podróży. Branżowe tsunami, które w upływającym tygodniu przelewa się także przez rynek polski, trend do indywidualizacji wyjazdów tylko umocni. Organizując wakacje samodzielnie, oczywiście także można się naciąć, trafiając np. na upadłość taniej linii czy nieuczciwość hotelarza, ale ryzyko jest jednak mniejsze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu