mBank miał 175 mln zł straty w IV kwartale

opublikowano: 09-02-2021, 07:35

mBank zanotował 174,7 mln zł straty netto w IV kwartale 2020 r., wynika ze wstępnych danych zarządu.

Rok wcześniej zysk sięgnął 116 zł. Teraz wynik znacząco obniżyły jednak rezerwy, które sięgnęły 895,6 mln zł (głównie są to rezerwy na ryzyko prawne, związane z kredytami w CHF). Saldo to było i tak niższe od konsensu oczekiwań analityków według PAP. Spodziewali się oni także wyższej straty netto (237,9 mln zł).

Wynik odsetkowy banku spadł r/r o 3,3 proc.d o 976,9 mln zł, a wynik z prowizji wzrósł o 18,7 proc. do 409 mln zl.

Na dzień 31 grudnia 2020 r. grupa ujęła rezerwę na indywidualne sprawy sądowe dotyczące klauzul indeksacyjnych w kredytach hipotecznych i mieszkaniowych we frankach szwajcarskich w kwocie 1,4 mld zł (31 grudnia 2019 r.sięgały 417,7 mln zł)

Wzrost rezerw w IV kwartale 2020 wynikał głównie ze zmiany prawdopodobieństwa przegranej w sądzie, przyjętej w kalkulacji, zmiany dotyczącej liczby prognozowanych sprawa i poziom strat w przypadku przegranej.

Na dzień 31 grudnia 2020 toczyło się 7,5 tys. spraw przeciwko bankowi, a więc dwa razy więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość roszczeń wynosiła 1,45 mld zł, o 1 mld zł więcej niż rok wcześniej.

Portfel kredytów w CHF to w mBanku równowartość 13,6 mld zł.

Na dzień 31 grudnia 2020 roku mBank otrzymał 173 prawomocne orzeczenia w sprawach indywidualnych (31 grudnia 2019 roku: 80 prawomocnych orzeczeń), z tego 70 rozstrzygnięć było korzystnych dla Banku, a 103 rozstrzygnięcia były niekorzystne (31 grudnia 2019 roku: 22 rozstrzygnięcia niekorzystne).

Bank zaznaczył, że nie podjął na razie decyzji w sprawie zaproponowania klientom porozumień według propozycji przewodniczącego KNF. Jednocześnie potencjalny wpływ realizacji planu konwersji wyniósłby 5,4 mld zł w przypadku konwersji 100 proc. portfela aktywnego i spłaconego oraz 4,7 mld zł w przypadku konwersji tylko portfela aktywnego.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane