MC: jak nałożyć „kaganiec” i „podkręcić” biznes

opublikowano: 24-10-2017, 22:00

Do końca lutego 2018 r. resort cyfryzacji chce przesłać Sejmowi projekty ustaw związanych z reformą ochrony danych osobowych.

250 osób weźmie udział w spotkaniu podsumowującym konsultacje prowadzone przez resort cyfryzacji nad pakietem ustaw dostosowujących krajowe procedury do unijnej reformy ochrony danych osobowych. Termin jeszcze nie jest znany, na razie trwa analiza przesłanych ocen. Do projektów zgłoszono ponad tysiąc uwag — poinformowano podczas wtorkowej konferencji w Ministerstwie Cyfryzacji (MC).

URZĄD KREATYWNY: Według Anny Streżyńskiej, szefowej resortu cyfryzacji, przyszły organ nadzoru powinien móc kreować własną politykę kontroli przetwarzania danych osobowych i interpretowania prawa.
Zobacz więcej

URZĄD KREATYWNY: Według Anny Streżyńskiej, szefowej resortu cyfryzacji, przyszły organ nadzoru powinien móc kreować własną politykę kontroli przetwarzania danych osobowych i interpretowania prawa. Fot. Marek Wiśniewski

— Zmieniamy 130 ustaw. Otrzymaliśmy wiele opinii. Rodzi się pytanie, jak bardzo przyszłą ochroną nakładać „kaganiec” rynkowi i jednocześnie „podkręcić” biznes — mówiła Anna Streżyńska, minister cyfryzacji.

Minister podkreślała, że dane osobowe nie są na świecie chronione równomiernie, różna jest też świadomość ludzi co do tego, jak są one wykorzystywane i że gdy chcą korzystać z serwisów usługowych, muszą iść na kompromis, ujawniając swoją prywatność. Rolą państwa jest więc zadbać o ich ochronę. W przypadku zbliżającej się reformy, wynikającej z unijnego rozporządzenia ogólnego w tej sprawie (RODO), oznacza to niemały wpływ na biznes.

— Trzeba wyważyć interesy swobody gospodarczej, kreatywności przedsiębiorców i ochrony ludzi w sieci — podkreśliła szefowa resortu.

Określoną rolę w przestrzeganiu zasad płynących z RODO ma odegrać przyszły organ nadzoru. Anna Streżyńska zapowiedziała, że ma on być niezależny finansowo i politycznie oraz mieć możliwość kreowania własnej polityki działania, edukowania czy interpretowania prawa, czego oczekują przedsiębiorcy. Dziś np. brakuje infolinii pozwalającej uzyskać odpowiedzi na ważne pytania. Minister zadeklarowała dwukrotne zwiększenie budżetu na działalność tego organu. Reforma będzie stosowana w praktyce od 25 maja 2018 r., a przyszły Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) ma być następcą prawnym Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Marek Zagórski, wiceminister cyfryzacji,zapowiedział, że kadencja szefa obecnego organu nie powinna być skrócona, chociaż nie wynika to jednoznacznie z projektowanych przepisów. Dodał, że w razie wątpliwości zostaną one skorygowane. Niezależność UODO oznacza, że to on będzie nakładać również kary za naruszenia. Dziś nie wiadomo jednak, czy po starcie reformy prezes tego urzędu podejdzie do stwierdzonych nieprawidłowości łagodnie (z uwagi na oswajanie się firm z nowymi obowiązkami) czy restrykcyjnie.

— Chcielibyśmy, aby na początku urząd był raczej łagodny, ale wiele zależy od indywidualnych przypadków — zauważył wiceminister.

Dr Maciej Kawecki, kierujący Departamentem Zarządzania Danymi w MC, wyjaśnił, że urząd powinien najpierw edukować, potem upominać i dopiero karać, ale racjonalnie. Przypomniał też, że organ będzie ogłaszać rekomendacje co do stosowania określonych zabezpieczeń danych. On również ma wydawać certyfikaty potwierdzające spełnienie przez przedsiębiorcę wymagań RODO. Ponieważ jednak do jego zadań zaliczono prowadzenie postępowań w sprawie naruszeń i nakładanie kar, być może firmom będzie dana możliwość wyboru jednostki certyfikującej. Według deklaracji Marka Zagórskiego, resort chce do końca lutego przesłać Sejmowi projektowany pakiet ustaw i ma nadzieję, że na przełomie marca i kwietnia będą już uchwalone, aby przedsiębiorcy i ich klienci mogli przygotować się do zmian.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / MC: jak nałożyć „kaganiec” i „podkręcić” biznes