MCI Capital wierzy w szybki rozwój NTFY

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2025-01-30 17:22

Firma zainwestuje 100 mln zł w nową fabrykę, aby dwukrotnie zwiększyć produkcję dań gotowych i wyprzedzić konkurencję.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie są plany rozwoju NTFY po przejęciu przez MCI Capital
  • jakie inwestycje NTFY planuje w najbliższych latach
  • jakie są prognozy dla polskiego rynku diet pudełkowych
  • jakie są trendy na rynku cateringu dietetycznego
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wartość rynku kateringów dietetycznych w Polsce sięga już 3,5 mld zł. Według prognoz PMR na koniec roku urośnie do 3,9 mld zł, a bariera 5 mld zł pęknie w 2028 r. Choć obecnie daleko do pandemicznych wzrostów rzędu kilkudziesięciu procent rocznie, segment się rozwija – w zeszłym roku o 17 proc., w tym ma urosnąć o kolejne 11 proc. Wsparciem dla branży są zmiany stylu życia Polaków, powodujące, że jesteśmy gotowi więcej wydawać na jedzenie dostarczane pod drzwi.

Liderzy rosną szybciej

Maczfit, kontrolowany przez Żabkę, przez lata był numerem jeden w branży. Niewykluczone jednak, że będzie musiał ustąpić miejsca Kuchni Vikinga, która zbliża się do 0,5 mld zł obrotów. Ponad 200 mln zł przychodów notuje też Dieta od Brokuła. NTFY, działające pod marką Nice To Fit You, zwiększyło w zeszłym roku przychody o 28 proc., do ponad 300 mln zł. W tym roku celem jest przekroczenie 350 mln zł przychodów. Potencjał firmy dostrzegło MCI Capital, a zarządzany przez spółkę fundusz EuroVentures, po uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), przejął 55 proc. udziałów. Wartość zaangażowanego kapitału funduszu sięga 187 mln zł.

– Połowa naszego portfela inwestycyjnego to spółki software’owe, a druga połowa e-commerce. Inwestycja w Nice To Fit You jest największą kwotowo transakcją w historii funduszu. Zdecydowaliśmy się na nią, ponieważ widzimy, że moda na gotowe posiłki dostarczane bezpośrednio do domu dopiero nabiera tempa. Młodsze pokolenia, bardziej zaawansowane cyfrowo, gotują mniej, więc katering będzie nadal zyskiwał na popularności. Te zmiany w podejściu do żywienia zachodzą nie tylko w Polsce, ale również za granicą – mówi Paweł Borys, partner zarządzający MCI Capital.

W sprzedaży NTFY rośnie udział młodszych klientów, poniżej 35. roku życia. Odpowiadają oni już za 40 proc. wartości zamówień. Rośnie również udział klientów z mniejszych miast, poniżej 200 tys. mieszkańców, co daje duże pole do rozwoju, bo główni rynkowi gracze do tej pory koncentrowali się w dużej mierze na sześciu największych metropoliach.

Nowe trendy

Jeszcze dekadę temu 80 proc. klientów w Polsce zamawiało katering dietetyczny, bo chciało schudnąć lub zbudować masę mięśniową, a tylko 20 proc. kierowało się wygodą. Dziś proporcje są odwrotne.

– Rynek cateringu dietetycznego, który eksplodował w czasie pandemii, obecnie rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie. Zakładamy jednak, że w najbliższych latach sektor wejdzie w fazę konsolidacji. W Polsce działa wiele firm, ale tylko nieliczne osiągnęły skalę umożliwiającą utrzymanie jakości i efektywności operacyjnej. Natomiast model przyjęty przez NTFY zapewnia pełną kontrolę, bo firma ma własnych dietetyków, kuchnie i zaplecze logistyczne. To pozwala utrzymać standard usług od produkcji po dostawę. Co ważne, Nice To Fit You rośnie szybciej niż rynek. Wierzymy, że spółka utrzyma ten poziom w kolejnych latach, konsekwentnie notując dwucyfrowe wzrosty sprzedaży – mówi Paweł Borys.

Menedżer podkreśla, że NTFY jest liderem kategorii kateringu dietetycznego z segmentu premium, ma skalę oraz siłę finansową, która umożliwia zwiększanie udziałów rynkowych.

– Zakładamy, że rynek będzie się konsolidował, a bariery wejścia będą coraz większe. Koncentrujemy się na wzroście organicznym, ale nie wykluczamy dodatkowych akwizycji – zaznacza partner zarządzający MCI Capital.

Trzeba mieć plan

Strategia NTFY na najbliższe trzy lata zakłada dynamiczny rozwój. Firma planuje rozszerzenie oferty i wprowadzenie nowych diet, a także zwiększenie zasięgu w całej Polsce i ekspansję w krajach sąsiadujących z Polską. Kluczowym elementem strategii jest rozbudowa mocy produkcyjnych.

– W zeszłym roku wyprodukowaliśmy ponad 22 mln posiłków, ale celem jest podwojenie tej liczby. Dlatego zainwestujemy 100 mln zł w nową fabrykę w okolicach Ożarowa Mazowieckiego. Lokalizacja jest już wybrana, grunt kupiony, a pozwolenie na budowę uzyskane. Zakład o wydajności 200 tys. posiłków dziennie ruszy w drugiej połowie 2026 r. – mówi Paweł Wróbel, prezes NTFY.

Szef firmy zaznacza, że w planach jest też wdrożenie nowej platformy e-commerce i rozwijanie nowoczesnych technologii opartych na AI. Mają one poprawiać skuteczność predykcji zamówień i zaopatrzenia, a także planowania produkcji, co całościowo ma zapobiegać marnowaniu żywności. Na ten rok firma zaplanowała też intensywne działania marketingowe.

MCI planuje długoterminowo inwestować w rozwój NTFY. Założyciele spółki - Sebastian Rabiej i Radosław Jeżak - z 45-procentowym pakietem pozostaną aktywnymi akcjonariuszami.

Okiem ekspertki
Rynek wchodzi w fazę dojrzałości
Karolina Szałas
starsza analityczka w PMR Market Experts

W nadchodzących latach rynek diet pudełkowych będzie nadal dynamicznie się rozwijał, wraz z rosnącą liczbą osób zainteresowanych tego typu rozwiązaniem oraz sprzyjającym otoczeniem makroekonomicznym. Wzrost rynku diet pudełkowych będzie szczególnie wspierany przez polepszającą się kondycję finansową konsumentów. W 2024 r. mieliśmy do czynienia z realnym wzrostem wynagrodzeń o prawie 9,5 proc. r/r., które z opóźnieniem wpłynie na wydatki gospodarstw domowych. Dodatkowym stymulantem będzie przewidywany ponownie ponadprzeciętny wzrost płac w 2025 r. oraz dalsze stopniowe spowolnienie inflacji.
Wśród trendów na 2025 r. w rynku prognozujemy rozwój konceptów agregujących oferty różnych cateringów i zapewniające dowóz posiłków. Pierwsze szlaki przeciera Goodspeed. Modele te, znane już szeroko w rynku detalicznym i sektorze HoReCa, pozwalają klientom na wygodne porównanie menu, cen i dostępnych diet w jednym miejscu, a następnie zamówienie dostawy pod wskazany adres. Mniejszym firmom ułatwiają dotarcie do szerszej grupy odbiorców bez konieczności inwestowania we własną logistykę i systemy sprzedażowe.

Rynek cateringu dietetycznego w Polsce stopniowo wchodzi w fazę dojrzałości. Po latach dynamicznego wzrostu przestrzeń do dalszej ekspansji staje się coraz bardziej ograniczona, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie konkurencja jest już bardzo silna. W związku z tym firmy cateringowe mogą coraz częściej poszukiwać nowych możliwości rozwoju, takich jak wejście w segment food-to-go (danie gotowe sprzedawane w sklepach) lub ekspansja poza granicami kraju.

Naturalnym kierunkiem ekspansji są sąsiednie rynki, gdzie sektor cateringu dietetycznego nie jest jeszcze tak rozwinięty, co stwarza szansę na zdobycie nowych klientów i wykorzystanie sprawdzonych modeli biznesowych. Kraje Europy Środkowowschodniej, takie jak Czechy, Słowacja czy Litwa, mogą być atrakcyjne ze względu na rosnącą świadomość zdrowego stylu życia, ale wciąż relatywnie niewielką liczbę firm oferujących zróżnicowane diety pudełkowe.