PGE Systemy ogłosiła przetarg na wdrożenie centralnych systemów CRM i billing. Mają one wspierać kluczowe procesy biznesowe spółek PGE Obrót i PGE Dystrybucja.
Przetarg jest realizowany według procedury otwartej. Wadium wynosi 5 mln zł. Termin składani ofert upływa 2 listopada.
Kryteriami oceny ofert będą: cena (waga 50), funkcjonalność (15), skalowalność (15), potencjał wdrożeniowy, serwisowy i rozwojowy (15), cena netto za roboczo-dzień usługi rozwojowej (3) i cena brutto paczki licencji (2).
Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji, polegającego na dodatkowych wymaganiach funkcjonalnych, interfejsach, usługach serwisowych po okresie gwarancji, usługach rozwojowych oraz licencjach Oracle’a.
Wykonawca zainteresowany przetargiem musi posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 30 mln zł. Musi wykazać, że wciągu ostatnich pięciu lat wykonał co najmniej jeden projekt obejmujący dostawę, wdrożenie oraz utrzymanie systemu klasy billing, wspierającego proces rozliczeń w przedsiębiorstwie zajmującym się obrotem energią elektryczną, w przedsiębiorstwie zajmującym się dystrybucją energii elektrycznej oraz obejmujący wdrożenie systemu klasy CRM, wspierającego obsługę klientów w przedsiębiorstwie zajmującym się obrotem i/lub dystrybucją energii elektrycznej, gazu, ciepła lub wodno-kanalizacyjnym.
PGE Systemy wymagają, by wykonawca wykazał, że dysponuje lub będzie dysponował zespołem, składającym się z co najmniej 51 osób, o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu. Wymienia 11 specjalności: od dyrektora programu po specjalistę do spraw testów.
W ostatnich dziesięciu latach firma co najmniej dwa razy podchodziła do wyboru wykonawcy systemu billingowego. Przetargi ogłoszone w 2011 r., a następnie w 2016 r., spotkały się z dużym zainteresowaniem. Oba zostały jednak unieważnione. Po ostatnim PGE Systemy podjęła próbę samodzielnego stworzenia systemu, ale po kilku latach pracy i wydaniu ponad 90 mln zł zakończyła się ona niepowodzeniem.
W grupie PGE w wyniku konsolidacji funkcjonuje obecnie kilkanaście rozwiązań, z których część pochodzi z ubiegłego wieku. Potrzeba wdrożenia nowego systemu jest coraz pilniejsza, bo w starych systemach coraz trudniej implementować liczne zmiany legislacyjne i zapewnić ich stabilność.
W styczniu PGE Systemy w ramach przygotowań do właśnie ogłoszonego przetargu ogłosiła RFI (zapytanie o informację). Zainteresowanie udziałem w nim zgłosiło dziewięć podmiotów, osiem spełniło warunki formalne i przystąpiło do drugiej fazy postępowania. PGE nie podaje listy firm, które wyraziły zainteresowane RFI, ale z ustaleń „PB” wynika, że zgłosił się SAP i firmy wdrażające rozwiązanie tego dostawcy: A2 Customer Care i Accenture, dostawcy Oracle’a: Transition Technologies i Essembli, X-Code z rozwiązaniem Microsoftu, Asseco oraz Sygnity. Ostatecznie odpowiedzi w ramach procedury złożyło pięciu oferentów.
Duże zainteresowanie nie dziwi, biorąc pod uwagę, że wartość ostatniego przetargu na centralne rozwiązanie w PGE szacowana była na 200-300 mln zł. Zwiastuje też zażartą walkę w obecnym.