Memento mori – pamiętaj, człowiecze, na śmierć [PODCAST]

opublikowano: 29-10-2021, 06:00

Aby doceniać to, co ważne, nie marnować czasu i żyć pełnią życia, powinniśmy jak najczęściej myśleć o śmierci.

Przez całe pokolenia Polacy modlili się: „od nagłej i niespodziewanej śmierci, zachowaj nas, Panie”. Dziś – jeśli wierzyć badaniom CBOS –aż 68 proc. Kowalskich wolałoby umrzeć w sposób niespodziewany, najlepiej we śnie.

Odmowa uznania własnej skończoności jest podstawowym błędem, którego w większości się dopuszczamy – twierdzą filozofowie, psycholodzy i kaznodzieje. Dlaczego błędem? Bo przez zaprzeczanie temu, że nasz czas jest ograniczony, nie wykorzystujemy go w pełni, marnujemy wiele szans i rozmieniamy się na drobne.

Jak przywrócić śmierci miejsce należne jej w naszej świadomości? Napiszcie mowę na swój pogrzeb – radzi Maciej Gnyszka, przedsiębiorca, współwłaściciel Pracowni Synergii, według którego właśnie z perspektywy grobu, cmentarza najlepiej można dostrzec swe priorytety.

Pracuj mniej, więcej zajmuj się rodziną, okazuj uczucia twórz relacje. Tylko wtedy odejdziesz z tego świata szczęśliwy i spełniony – mówią coachowie i trenerzy rozwoju osobistego. Tej narracji sprzeciwia się Tomasz Stawiszyński, filozof i pisarz. Nie bądźmy dla siebie zbyt surowi, odrzućmy inspirujące gadki – podpowiada autor książki „Ucieczka od bezradności”. Zbytnie oczekiwania wobec siebie kończą się frustracją.

Trochę dystansu do siebie nie zaszkodzi. Taką lekcję z kolei daje nam Tomasz Kilarski z działu sprzedaży spółki Lindner. Ten największy producent trumien w Polsce zasłynął z kalendarza, na którym produkty firmy pokazywane są w towarzystwie roznegliżowanych modelek.

A czy słyszeliście o szklanej trumnie? Jeszcze nie? No to posłuchajcie, co o tym fenomenie ekonomicznym, rynkowym ma do powiedzenia Michał Gulczyński, doktorant na Uniwersytecie Bocconiego w Mediolanie, specjalista od badań dotyczących demografii i płci.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane