Czytasz dzięki

Menedżer na bakier z empatią

opublikowano: 21-06-2020, 22:00

Pracodawcy zdali egzamin w czasie pandemii, czego nie można powiedzieć o szefach nadmiernie krytycznych i nerwowych.

86 proc. pracowników jest zadowolonych z zapewnienia przez pracodawców bezpiecznych warunków pracy podczas epidemii koronawirusa. Na dobrą ocenę złożyły się m.in. ciągła dostępność środków dezynfekujących, liczne tablice informacyjne o zasadach pracy w nowych realiach oraz jasna i wyczerpująca komunikacja wewnętrzna — wynika z najnowszego badania firmy doradztwa personalnego HRK. Dużo gorzej wypadli menedżerowie. 53 proc. zatrudnionych chwali ogólny sposób motywowania przez przełożonych, ale 47 proc. zarzuca swoim szefom, że nie okazują podwładnym zainteresowania i troski o ich stan emocjonalny.

Najczęstsze zarzuty dotyczą braku rozmowy, podtrzymania na duchu, zrozumienia i wsparcia, a także niedbania o dobrą atmosferę w zespole. Innymi słowy prawie połowa kadry zarządzającej nie grzeszy empatią.

— Przełożeni pewniej czują się w delegowaniu zadań i egzekwowaniu realizacji celów niż w sytuacjach wymagających od nich radzenia sobie z trudnymi emocjami podwładnych — komentuje Sylwia Kościuszko, coach i starszy menedżer projektu w HRK. Około 13 proc. pracowników do niepożądanych szefowskich zachowań zaliczyło nieuzasadnioną krytykę, presję, a czasami nawet mobbing. Dodatkowo ankietowani mówili o nadmiernej kontroli oraz niewłaściwie wyznaczanych priorytetach lub ich braku. Sylwia Kościuszko daleka jest od potępiania szefów, którym czasami puszczają nerwy. Oni również zmagają się z poczuciem niepewności, stresem, a wielu nie zarządzało wcześniej ludźmi w warunkach kryzysu — przyznaje.

To może skutkować rozdrażnieniem.

— Jak wykorzystać doświadczenia kryzysowe? To zagadnienie powinno stać się teraz priorytetem zarówno dla firm szkoleniowych opracowujących programy rozwojowe, jak i dla samych pracodawców stawiającychna ciągłe doskonalenie umiejętności przywódczych swoich menedżerów — podkreśla przedstawicielka HRK.

Szkolenia z odporności psychicznej, zarządzania stresem, kreatywności przydadzą się dzisiaj każdemu, bez względu na miejsce w hierarchii, funkcję i rodzaj zadań służbowych. Specjalistka jednak twierdzi, że pierwsi powinni być edukowani szefowie. Jak przypomina Eric McNulty, pisarz biznesowy, mówca i przedsiębiorca, „najlepsi liderzy sprawnie nawigują po wzburzonych wodach, pobudzając energię organizacji i inspirując jej pracowników”. Wystarczy, że podwładni popatrzą w spokojne twarze takich przywódców, by sami zyskali pewność siebie.

Sprawdź program "VII Kongresu HR Summit" 16-17 września 2020, Warszawa >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane