Czytasz dzięki

Menedżer na bakier z empatią

opublikowano: 21-06-2020, 22:00

Pracodawcy zdali egzamin w czasie pandemii, czego nie można powiedzieć o szefach nadmiernie krytycznych i nerwowych.

86 proc. pracowników jest zadowolonych z zapewnienia przez pracodawców bezpiecznych warunków pracy podczas epidemii koronawirusa. Na dobrą ocenę złożyły się m.in. ciągła dostępność środków dezynfekujących, liczne tablice informacyjne o zasadach pracy w nowych realiach oraz jasna i wyczerpująca komunikacja wewnętrzna — wynika z najnowszego badania firmy doradztwa personalnego HRK. Dużo gorzej wypadli menedżerowie. 53 proc. zatrudnionych chwali ogólny sposób motywowania przez przełożonych, ale 47 proc. zarzuca swoim szefom, że nie okazują podwładnym zainteresowania i troski o ich stan emocjonalny.

Najczęstsze zarzuty dotyczą braku rozmowy, podtrzymania na duchu, zrozumienia i wsparcia, a także niedbania o dobrą atmosferę w zespole. Innymi słowy prawie połowa kadry zarządzającej nie grzeszy empatią.

— Przełożeni pewniej czują się w delegowaniu zadań i egzekwowaniu realizacji celów niż w sytuacjach wymagających od nich radzenia sobie z trudnymi emocjami podwładnych — komentuje Sylwia Kościuszko, coach i starszy menedżer projektu w HRK. Około 13 proc. pracowników do niepożądanych szefowskich zachowań zaliczyło nieuzasadnioną krytykę, presję, a czasami nawet mobbing. Dodatkowo ankietowani mówili o nadmiernej kontroli oraz niewłaściwie wyznaczanych priorytetach lub ich braku. Sylwia Kościuszko daleka jest od potępiania szefów, którym czasami puszczają nerwy. Oni również zmagają się z poczuciem niepewności, stresem, a wielu nie zarządzało wcześniej ludźmi w warunkach kryzysu — przyznaje.

To może skutkować rozdrażnieniem.

— Jak wykorzystać doświadczenia kryzysowe? To zagadnienie powinno stać się teraz priorytetem zarówno dla firm szkoleniowych opracowujących programy rozwojowe, jak i dla samych pracodawców stawiającychna ciągłe doskonalenie umiejętności przywódczych swoich menedżerów — podkreśla przedstawicielka HRK.

Szkolenia z odporności psychicznej, zarządzania stresem, kreatywności przydadzą się dzisiaj każdemu, bez względu na miejsce w hierarchii, funkcję i rodzaj zadań służbowych. Specjalistka jednak twierdzi, że pierwsi powinni być edukowani szefowie. Jak przypomina Eric McNulty, pisarz biznesowy, mówca i przedsiębiorca, „najlepsi liderzy sprawnie nawigują po wzburzonych wodach, pobudzając energię organizacji i inspirując jej pracowników”. Wystarczy, że podwładni popatrzą w spokojne twarze takich przywódców, by sami zyskali pewność siebie.

Sprawdź program "VII Kongresu HR Summit" 16-17 września 2020, Warszawa >>

25082f04-4285-11ea-b77f-2e728ce88125
Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane