Mercedes wybiera: Polska czy Węgry

Fabryka silników za 800 mln EUR, zatrudniająca 700 osób może powstać w Jaworze. Decyzja zapadnie w połowie kwietnia

Polak, Węgier — dwa bratanki, ale nie tym razem. Nasze kraje walczą o fabrykę silników, którą chce zbudować Daimler. Po tym, jak „PB” napisał o projekcie w ubiegłym tygodniu, słowackie i węgierskie media podchwyciły temat. Fabryka ma kosztować 800 mln EUR (3,4 mld zł) i zatrudniać 700 osób, a maksymalnie nawet tysiąc.

MIŁY GOŚĆ:
Zobacz więcej

MIŁY GOŚĆ:

Mercedes-Benz, którym kieruje Dieter Zetsche, to inwestor mile widziany w każdym z krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Dlatego o projekcie Daimlera zrobiło się głośno w regionie i walka będzie zażarta. Bloomberg

— Na krótkiej liście zostały tylko Polska i Węgry, odpadły Czechy — twierdzi źródło „PB”. — Nawet jeśli decyzja zostanie podjęta przed Wielkanocą, to musi jeszcze zostać zatwierdzona w Niemczech i nie będzie ogłoszona wcześniej niż w połowie kwietnia — dodaje inna osoba.

Pączkujące projekty

Słowacka prasa, w tym portal etrend. sk, utrzymuje jednak, że Słowacja jest brana pod uwagę. To groźny przeciwnik — w ubiegłym roku wygrał z Polską walkę o fabrykę Jaguar Land Rover z indyjskiej grupy Tata za 1 mld GBP, w której prace znajdzie 2,8 tys. osób. Węgierskie media, np. portfolio.hu, podkreślają, że w 2008 r., gdy Daimler zdecydował się na budowę fabryki samochodów kompaktowych w Kecskemet, niemiecki koncern kupił 441 ha, z których wykorzystał tylko 160 ha. Produkuje tu 150 tys. samochodów rocznie, ale docelowo miało być 300 tys. Kryzys w 2008 r. wstrzymał plany rozbudowy, ale od 2012 r. Daimler konsekwentnie powtarzał, że rozważa możliwość inwestycji na Węgrzech. Zamieszanie może wynikać z tego, że Daimler oprócz fabryki silników chce też budować fabrykę mercedesów. Powiedział o tym w rozmowie z niemiecką gazetą motoryzacyjną „Automobilwoche”, Markus Schäfer, członek kadry kierowniczej w spółce Mercedes-Benz Cars i dyrektor produkcji w Mercedesie. W tym przypadku — jego zdaniem — decyzja ma zapaść do końca roku. Kilka dni wcześniej Dieter Zetsche, prezes Daimlera, powiedział, że Rumunia to dobre miejsce dla fabryki aut, bo koncern ma tam dobre doświadczenia w zakładzie skrzyń biegów.

— W Polsce mówi się o projekcie produkcyjnym oraz dużym centrum logistycznym. Firma szuka kilkudziesięciu hektarów — twierdzi trzeci rozmówca „PB”, co oznacza, że są trzy potencjalne inwestycje.

Działka marzeń

Polska oferta dla Daimlera to Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej w Jaworze. — Teren Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej S3 Jawor jest oferowany kilku potencjalnym inwestorom. W czasie negocjacji obowiązuje nas zakaz informowania o planach firm i szczegółach prowadzonych rozmów — mówi Magdalena Szott z legnickiej strefy. Zachwala działkę jako jedno z najlepszych miejsc w strefie, dostosowane do potrzeb dużych koncernów, małych i średnich firm.

— Magnesem dla potencjalnych inwestorów jest rekomendacja, którą stanowi wybór tego terenu do finałowej dwójki najlepszych miejsc na świecie pod budowę fabryki koncernu Jaguar — Land Rover. DSAG-S3 Jawor pokonał w tej rywalizacji kilkanaście terenów inwestycyjnych z całego świata. Dziś sami inwestorzy często pytają nas o możliwość zapoznania się z ofertą właśnie tej działki — przyznaje Magdalena Szott.

DSAG to 422 ha leżące przy budowanej drodze S3. — W Polsce przy każdym większym projekcie okazuje się, że nie ma wystarczającej liczby dużych działek, a każda ma mniejsze lub większe braki. Nie potrafimy się nauczyć, że warto przygotować takie tereny, co robią Czechy i Węgry — komentuje Tomasz Olszewski z Jones Lang LaSalle.

Nie ma tematu

Sam Daimler nie odnosi się do słów Markusa Schäfera, które wzbudziły tak duże zainteresowanie w Europie Środkowej.

— Mercedes-Benz Cars wyprodukował w ubiegłym roku ponad 2 mln aut, notując piąty z rzędu rekordowy wynik. Nie ma obecnie żadnych decyzji dotyczących produkcji silników do mercedesów w Europie. Jednak bez przerwy sprawdzamy parametry lokalnej produkcji na wszystkich rynkach i we wszystkich regionach. W tym momencie nie możemy komentować tego tematu — mówi Sofia Stauber z biura komunikacji w Mercedes-Benz Cars. Komentarza odmawia też Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

 

OKIEM EKSPERTA
Polska jest otwarta na inwestorów

JACEK OPALA, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems

Jeśli — jak twierdzą słowackie media — Słowacja jest w grze o fabrykę Mercedesa, nie jest to dobra wiadomość. Słowacja i Polska dysponują podobnym poziomem infrastruktury, rozbudowaną siecią poddostawców i dostępem do wykwalifikowanej kadry. Nasz południowy sąsiad jednak — z uwagi na ubiegłoroczną decyzję o budowie fabryki Jaguara — wydaje się przesycony inwestycjami motoryzacyjnymi. Mimo to Bratysława na pewno zrobi wszystko, żeby zachęcić inwestora, czego dowiodła już przy ofercie dla Jaguara. Dla naszego rządu to będzie test. Ciekawe, jakie zajmie stanowisko w stosunku do branży motoryzacyjnej i zagranicznej inwestycji, skoro najwięcej uwagi poświęca wspieraniu polskiej przedsiębiorczości. Na szczęście wicepremier Morawiecki zapewnił ostatnio w Londynie, że Polska jest otwarta na zagranicznych inwestorów. Mam nadzieję, że także tych z branży motoryzacyjnej.

OKIEM EKSPERTA
Polska jest otwarta na inwestorów

JACEK OPALA, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems

Jeśli — jak twierdzą słowackie media — Słowacja jest w grze o fabrykę Mercedesa, nie jest to dobra wiadomość. Słowacja i Polska dysponują podobnym poziomem infrastruktury, rozbudowaną siecią poddostawców i dostępem do wykwalifikowanej kadry. Nasz południowy sąsiad jednak — z uwagi na ubiegłoroczną decyzję o budowie fabryki Jaguara — wydaje się przesycony inwestycjami motoryzacyjnymi. Mimo to Bratysława na pewno zrobi wszystko, żeby zachęcić inwestora, czego dowiodła już przy ofercie dla Jaguara. Dla naszego rządu to będzie test. Ciekawe, jakie zajmie stanowisko w stosunku do branży motoryzacyjnej i zagranicznej inwestycji, skoro najwięcej uwagi poświęca wspieraniu polskiej przedsiębiorczości. Na szczęście wicepremier Morawiecki zapewnił ostatnio w Londynie, że Polska jest otwarta na zagranicznych inwestorów. Mam nadzieję, że także tych z branży motoryzacyjnej.

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Mercedes wybiera: Polska czy Węgry