MG chce rewizji decyzji podnoszącej cła

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-06-14 14:41

Należąca do chińskiego koncernu SAIC marka MG apeluje do Komisji Europejskiej o przemyślenie decyzji podnoszącej cła. Straszy negatywnymi skutkami wyższych stawek.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakich argumentów używa MG, prosząc KE o rozważenie decyzji podnoszącej cła na chińskie auta na prąd
  • jakie wyniki w sprzedaży osiąga marka w Europie i Polsce

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W reakcji na decyzję Komisji Europejskiej (KE) o nałożeniu tymczasowych ceł wyrównawczych na import pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV) pochodzących z Chin spółka MG Motor Europe wydała oświadczenie, w którym wyraża poważne zaniepokojenie w związku z dodatkowym cłem w wysokości do 38,1 proc., jakim zostaną objęte auta marki MG.

MG Motor Europe sprzeciwia się protekcjonistycznym praktykom handlowym, które staną się znaczącą barierą rynkową. Jednocześnie wyraża głębokie zaniepokojenie nieuchronnym wpływem, jaki wyższe cła będą miały na konsumentów. Wysoka stawka celna będzie miała również znaczący negatywny wpływ na łańcuchy dostaw, rozwój innowacji i współpracy rynkowej.

„Stały wzrost sprzedaży aut i ponadprzeciętne wyniki MG na terenie Unii Europejskiej oparte są na posiadanej szerokiej gamie światowej klasy modeli samochodów, zastosowanych innowacyjnych funkcjach technologicznych, bezpieczeństwie i niezawodności oraz wysokim poziomie usług oferowanych przez europejskich partnerów w ramach sieci dilerskiej MG. Tylko w ciągu ostatniej dekady firma SAIC [koncern, do którego należy MG — red.] zainwestowała prawie 20 mld EUR w badania i rozwój, rejestrując ponad 26 tys. patentów, rozwijając przy tym dynamicznie łańcuchy dostaw” — czytamy w oświadczeniu MG Motor Europe.

Mając na uwadze możliwe skutki nałożonych ceł, MG apeluje do Komisji Europejskiej o staranne rozważenie decyzji oraz zaangażowania się w konstruktywny dialog z partnerami z globalnego przemysłu motoryzacyjnego, w tym z Chin, w celu wypracowania wspólnych rozwiązań, wspierających uczciwą konkurencję i zrównoważony rozwój. MG podtrzymuje swoje zobowiązanie dostarczania przystępnych cenowo i jakościowych produktów mobilności elektrycznej, tym samym wspierając proces transformacji w kierunku zrównoważonego transportu.

Warto podkreślić, że w 2023 r. MG znalazło się wśród 20 najlepiej sprzedających się marek samochodowych w Europie. Na drogi Starego Kontynentu wyjechało ponad 221,8 tys. samochodów tej marki, o 105 proc. więcej niż rok wcześniej. Do MG należy już 1,8 proc. europejskiego rynku nowych aut. Z danych przedstawionych przez firmę Jato Dynamics wynika też, że MG sprzedaje w Europie więcej aut niż takie marki jak Suzuki, Mazda, Mini czy Cupra. Co znamienne — tylko osiem z trzydziestu dostępnych w Europie marek chińskich producentów zarejestrowało w minionym roku więcej niż 1 tys. aut, a 72 proc. miało logo MG.

MG jest też najbardziej popularną chińską marką w Polsce, mimo że jest obecna zaledwie od grudnia 2023 r. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. zarejestrowano nad Wisłą blisko 1,9 tys. aut tej marki, czyli więcej niż Hondy, Jeepa czy Mini. MG oferuje w Polsce trzy modele — średniej wielkości SUV-a HS (od 103,8 tys. zł), mniejszego ZS (od niespełna 80 tys. zł) i w pełni elektrycznego MG4 (od 125,2 tys. zł).