Microsoft zabiera w chmury kobiety biznesu

Partnerem publikacji jest Microsoft
opublikowano: 2021-12-30 16:44

Program EmPower Women wprowadza w świat nowych technologii. Umożliwia kobietom nie tylko z działów IT uczestniczenie w transformacji cyfrowej biznesu i pozwala wykorzystywać nowoczesne oprogramowanie w bieżącej pracy.

Przez ostatnie pół roku 50 ambitnych przedstawicielek organizacji z różnych sektorów gospodarki wspólnie z Microsoftem podjęło wyzwanie intensywnej wspólnej nauki.

Czym jest EmPower Women?

Przez ostatnie sześć miesięcy uczestniczki programu szkoliły się w zakresie technologii Microsoftu: Teams, PowerBI, Power Apps oraz zagadnień sztucznej inteligencji. Spotykając się na cyklicznych szkoleniach, poznawały praktyczne aspekty narzędzi, które pozwolą im wprowadzać innowacje w swoich działach biznesu. Jednocześnie, spędzając ze sobą dni szkoleniowe i współpracując nad projektami, stworzyły społeczność kobiet, dla których ciągła nauka i podnoszenie kompetencji są ważne, a one mogą się wspierać w spełnianiu ambicji.

W ramach programu EmPower Women kobiety z różnych firm brały udział w warsztatach technicznych i szkoleniach miękkich na temat wykorzystania technologii w swoich firmach. Dodatkowo ich zadaniem było przygotowanie aplikacji, które usprawniły działanie firmy – mówią Marta Gasik i Izabela Duiwe, liderki Microsoftu i organizatorki programu.

Program EmPower Women zrodził się w polskim oddziale Microsoftu z inicjatywy Izabeli Duiwe, program manager w globalnym zespole Microsoft Teams, Marty Gasik, business manager w polskim oddziale, i Agaty Kapicy, industry executive dla rynku edukacji. Organizatorki, choć nie pracowały na co dzień przy wspólnych projektach, poznały się, uczestnicząc w wewnętrznym programie firmy pozwalającym na rozwój kompetencji liderskich wśród kobiet. Program ten stał się później inspiracją do dalszych działań. EmPower Women jest oddolną inicjatywą, której realizację wspierało bardzo dużo osób poza codziennymi obowiązkami, poświęcając swoją energię na projekt, w którego znaczenie uwierzyły. W zespole pracującym nad EmPower Women znaleźli się również mężczyźni, co dla organizatorek jest pozytywnym świadectwem zaangażowania całej społeczności Microsoftu.

Biznes we współpracy z IT

Działając pod agendą lokalnego Women Chapter, organizatorki ze wsparciem zarządu Microsoftu w Polsce zaczęły się zastanawiać, jak inwestycję we własny rozwój i potencjał liderski mogą przekazać dalej. Od tego zaczęło się myślenie o stworzeniu programu EmPower Women.

– Zależało nam na tym, żeby w firmach zbudować grupy kobiet, które będą się później nawzajem wspierały. Chciałyśmy więc, żeby były z różnych działów jednej organizacji – tłumaczy Izabela Duiwe.

Chociaż marzeniem organizatorek byłoby, by takie działania wspierające innowacje działy się na wielką skalę, pierwszym krokiem było wybranie firm, do których miało być skierowane zaproszenie do udziału w pierwszej edycji programu.

– Wybierałyśmy organizacje, które już weszły w technologie chmurowe. Zależało nam, żeby uczestniczki po warsztatach nie czekały rok czy półtora na możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy. Chciałyśmy też, żeby w programie brały udział kobiety z różnych obszarów biznesu, aby później świadomie mogły prowadzić swoje projekty we współpracy z IT albo wiedziały, czego mogą od IT oczekiwać – podkreśla Izabela Duiwe.

– Jeśli chcemy w pełni wykorzystać potencjał naszych biznesów, każdy musi mieć szansę na udział w transformacji cyfrowej. Microsoft na co dzień szeroko opowiada o technologiach, o zmianach, które dotykają nie tylko branży IT, lecz również szeroko pojętego życia prywatnego i biznesowego. Nie możemy sobie pozwolić na to, aby z nowych technologii korzystały tylko działy IT – dodaje Marta Gasik.

Dlaczego program dla kobiet?

Celem EmPower Women było wzmocnienie nie tylko twardych technicznych umiejętności, lecz również podniesienie kompetencji uczestniczek jako świadomych liderek innowacji w biznesie.

– Historycznie działy IT zdominowane są przez mężczyzn, a jedyną barierą do większego uczestniczenia kobiet w nowych technologiach jest zwiększanie kompetencji. Wiedza nie ma płci – mówi Izabela Duiwe.

– Programy dedykowane kobietom pomagają przełamać bariery mentalne „Czy to aby na pewno dla mnie? Czy dam radę?” – podkreśla Marta Gasik.

– Poznając się w programie przeznaczonym dla kobiet, zyskałyśmy również zaufane grono innych profesjonalistek. Takie samo środowisko chciałyśmy odtworzyć z naszymi uczestniczkami. Kobiety EmPower to niesamowite osoby, pełne zapału do nauki i podnoszenia kompetencji – dodaje Izabela Duiwe.

Sukces programu to jednak nie tylko działania uczestniczek i organizatorek, ale także zaangażowanie w samych firmach. W programie uczestniczyło dziesięciu klientów Microsoftu z różnych sektorów oraz instytucji. Współpraca była nawiązana ze wsparciem zarządów i opierała się na wspólnej wierze w wartość takich programów.

– Sponsorzy podkreślali potrzebę takiego programu. Cieszyli się, że chcemy wzmacniać obszary biznesowe – zaznacza Marta Gasik.

– Chciałyśmy, żeby kobiety uczyły się bardziej praktycznie niż na sympozjach czy konferencjach. Poznawały technologię i od razu w niej tworzyły. Odbiór warsztatów był niesamowity, przerósł nasze oczekiwania. To dawało nam niesamowity napęd do działania. Nie dość, że dziewczyny przychodziły z potężną energią, to chwaliły się, że od razu zaczęły tworzyć swoje własne aplikacje – cieszy się Izabela Duiwe.

Kapitał na przyszłość

Kluczowym elementem były spotkania poświęcone tzw. umiejętnościom miękkim.

– Wiedziałyśmy, jak ważne dla nas okazały się tego rodzaju spotkania podczas naszego programu, w trakcie których same poznałyśmy różnice w psychologii kobiet i mężczyzn: w budowaniu kariery, mówieniu o sukcesach, podejściu do porażek. Ta część programu była zaplanowana pod kątem budowania marki osobistej, pewności siebie, pokazania funkcjonowania mentoringu – tłumaczy Izabela Duiwe.

– To były spotkania inspiracyjne z kobietami, które zmieniły swoją ścieżkę kariery i przekierowały ją w stronę technologii. Mówiłyśmy o tym, w jaki sposób technologie wykorzystywać do swojego rozwoju zawodowego. Pokazywałyśmy też konkretne umiejętności, np. Design Thinking przy projektowaniu rozwiązań, podstawy zarządzania zmianą czy skuteczne użycie branżowych mediów społecznościowych – dodaje Marta Gasik.

Przez pół roku liderkom Microsoftu udało się zbudować społeczność wokół programu i zainspirować uczestniczki do dalszego rozwoju zawodowego.

– Teraz w ramach swoich firm, w pięcioosobowych grupach, mają do wykonania projekty końcowe. Przy ich tworzeniu wspierają je mentorzy Microsoftu – zapowiada Marta Gasik.

Program EmPower Women dał więc uczestniczkom zarówno umiejętności techniczne, jak i kapitał, który pozwoli im na budowanie dalszej kariery, a organizatorki już myślą o kolejnych jego edycjach.

– Zaskoczyła nas energia kobiet, które pokazały determinację do nauki, ale także bardzo szerokie zaangażowanie, które otrzymałyśmy zarówno w Microsofcie, jak i wśród organizacji uczestniczących w programie. Od zarządu do współtwórców programu projekt otrzymywał dużo wsparcia i nigdy nie brakowało chętnych do pomocy. Jednak przede wszystkim, widząc aplikacje powstające w projektach końcowych, zaskakuje nas ogrom potencjału do innowacji drzemiący w każdym zakamarku biznesu. Naszą rolą jako Microsoftu jest przekazać narzędzia do rozwoju innowacji, zasiać inspirację. Uczestniczki doskonale wiedzą, jak tę wiedzę przekuć w prawdziwe zmiany – podsumowują menedżerki.