1 Co oznacza termin „inteligentny handel”?
Pojawienie się bardziej świadomych i wymagających konsumentów wymusza nowe podejście do rynku. Każda firma może dziś podejmować decyzje i działania na podstawie historycznych i aktualnych zachowań poszczególnego klienta, a na dodatek wielokanałowo. Takie podejście w uproszczeniu określamy mianem „inteligentnego handlu” (z ang. smarter commerce).
Co do wielokanałowości interakcji… Budowanie społeczności w sieci, mobilność, czyli szeroki dostęp do przenośnych urządzeń z dostępem do internetu — to czynniki, które będą miały coraz większy wpływ na konsumentów. Patrząc na to, co nasi klienci robią w sieci i używając zebranych tam danych, umiemy zbudować dla nich lepszą ofertę, odpowiadającą na ich indywidualne oczekiwania.
2 Jak rosnąca popularność smartfonów i tabletów wpływa na rozwój smarter commerce?
Urządzenia mobilne mogą wejść do gry, kiedy może obsłużyć na nich swoje transakcje. Przenośny sprzęt odgrywa ważną rolę m.in. przy określaniu, gdzie w danym momencie przebywa konsument. Zależnie od tego, czy akurat wszedł do centrum handlowego, czy spaceruje po mieście, możemy mu podsunąć odpowiednią propozycję. Oferty handlowe mogą też się opierać na profilu klienta na portalu społecznościowym, na kliknięciach „Lubię to” lub na subskrypcjach na Twiterze. Nawet w bezpośrednich kontaktach ze sprzedawcą konsumenci używają aparatów do skanowania kodów kreskowych, by uzyskać dodatkowe informacje o produkcie lub porównać ceny. Urządzeń mobilnych używa się do transakcji w internecie, ale przydają się też na tradycyjnych zakupach w hipermarkecie.
3 Można używać urządzeń mobilnych bez ingerencji w prywatność klienta?
Konsument powinien sam podejmować decyzje dotyczące zachowania prywatności. Musi mieć świadomość, jakie korzyści daje mu inteligentny handel i co sam w zamian oddaje. Wyzwania związane z bezpieczeństwem będą zawsze obecne, co nie zwalnia nas z obowiązku szczególnego do nich podejścia. Efektywność narzędzi do budowania spersonalizowanych interakcji z konsumentami musi iść w parze z poszanowaniem ich sfery prywatnej, z najwyższą ostrożnością i dyskrecją.
JEFF PAUL
szef wykonawczy ds. sprzedaży rozwiązań do zarządzania marketingiem korporacyjnym i inteligentnego handlu IBM