Miejcie odwagę być liderkami

Rozmawiała Agnieszka Ostojska-Badziak
opublikowano: 08-12-2020, 08:00

Kobiety biznesu wspierają dziewczyny stojące u progu kariery zawodowej. Czego im brakuje? Według Agnieszki Kłos, prezes Provident Polska i przewodniczącej platformy Kierunek – Kobieta Biznesu, jedynie odwagi i pewności siebie. Ich kompetencje są często większe niż awansowanych zamiast nich mężczyzn. Pozytywne wzorce top menedżerek mogą być motywacją dla młodych kobiet.

Na podium
Na podium
W ubiegłym roku Agnieszka Kłos, prezeska Provident Polska, zajęła drugie miejsce w plebiscycie czytelników „Pulsu Biznesu” i portalu Bankier.pl na Kobietę Biznesu 2019.
Marek Wiśniewski

Działa pani w platformie Kierunek – Kobieta Biznesu. Czym się zajmuje ta organizacja?

Platformę współtworzą menedżerki na najwyższych stanowiskach w firmach zrzeszonych w stowarzyszeniu Pracodawców RP. Jako praktycy biznesu bacznie obserwujemy otaczający świat. Zwracamy uwagę nie tylko na trendy, lecz także na wyzwania, przed którymi stoi społeczeństwo. Platforma to w znacznej mierze program rozwojowy dla młodych kobiet, będący odpowiedzią na trudną do zaakceptowania sytuację, w której kobiety nie wykorzystują posiadanej wiedzy i umiejętności. Naszym celem jest inspirowanie ich do rozwijania przedsiębiorczości i budowania mocnej pozycji w biznesie.

Dlaczego zdecydowała się pani pomagać właśnie kobietom? Jakie są powody tego wyboru?

Dużą rolę odegrały osobiste doświadczenia. Studiowałam w męskim gronie na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i jednocześnie pracowałam w firmie konsultingowej Arthur Andersen. Znalazłam się tam wśród ośmiu kobiet na 106 osób przyjętych do pracy – tak niewiele kobiet aplikowało. Teraz jestem prezeską Provident Polska. Nasza firma jest przyjazna kobietom. 50 proc. jej zarządu stanowią kobiety, podobnie jest na kolejnych szczeblach zarządzania. Mam jednak świadomość, że nie jest to standard rynkowy, szczególnie w branży finansowej. Patrzę na kariery kobiet z różnej perspektywy i w różnych środowiskach. Niestety nie zawsze jest dobrze. Postanowiliśmy w ramach platformy Kierunek – Kobieta Biznesu przyjrzeć się przyczynom tej sytuacji i określić przeszkody na drodze biznesowej kariery kobiet. Powstał unikalny raport portretujący polskie studentki. Przebadano ponad 1000 studentów poza głównymi ośrodkami akademickimi. Jego wyniki można podsumować krótko – młode Polki są o krok od sukcesu. Trzeba je tylko zachęcać i inspirować. Jak pokazały wyniki naszego badania, młode dziewczyny bardziej niż ich koledzy cenią programy mentoringowe i networking – musimy dać im szansę uczestniczenia w takich wydarzeniach. W ramach swojej działalność bardzo chętnie spotykam się ze studentkami, bo zawsze oznacza to inspirujące rozmowy. Staram się zaglądać do ośrodków akademickich oddalonych od Warszawy, dlatego wzięłam udział w konferencji „Women in business – how to be successful” na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, a podczas Europejskiego Kongresu Finansowego rozmawiałam ze studentami na temat budowania indywidualnego planu rozwoju.

Czy beneficjentkami waszych programów są młode kobiety z całej Polski?

Platforma jest miejscem wymiany doświadczeń, myśli, idei. Wykorzystujemy je do wdrażania projektów, dzięki którym kobiety mogą wzmacniać obecność w biznesie, również na najwyższych stanowiskach. Przede wszystkim jednak wspieramy młode kobiety z mniejszych miejscowości, zależy nam na ich rozwoju zawodowym i świadomym kształtowaniu ścieżki kariery. Wiemy, że zbyt często patrzymy na świat z perspektywy dużych miast. Tymczasem znaczna część studentek wchodzących za chwilę na rynek pracy, uczy się i mieszka w mniejszych miejscowościach. W dużych miastach funkcjonują różne platformy i programy mentoringowe. Naszym celem jest zatroszczenie się o mniejsze ośrodki akademickie. Chcemy, by te dziewczyny otrzymały wsparcie już w trakcie studiów. Ważne, by były przekonane, że jeśli tylko będą tego chciały, mogą konkurować o najwyższe stanowiska. W ramach platformy zachęcamy je, by miały odwagę być liderkami. To bardzo ważne. W wielu przypadkach właśnie brak odwagi stanowi największą barierę na drodze do sukcesu, niezależnie od tego, jak ten sukces definiujemy. Chcemy, by stawiały sobie śmiałe cele i odważnie je realizowały, dbając o własny rozwój, a także pamiętały, by budować doświadczenie w zakresie przywództwa, bo jest równie ważne jak wiedza ekspercka.

Mentorki
Mentorki
Dążymy do tego, by panie, które osiągnęły sukces w biznesie, podjęły realne działania wspierające młode kobiety w odważnym planowaniu ścieżki kariery i osiąganiu pozycji liderek biznesu – twierdzi Agnieszka Kłos.
Marek Wiśniewski

Jakie są oczekiwania zawodowe studentek w Polsce?

Uruchomiając platformę, chcieliśmy wiedzieć, jakie aspiracje mają studentki, do czego dążą, co jest dla nich ważne. Chcieliśmy też poznać ich plany i to, jak widzą swoją ścieżkę zawodową. Było to niezbędne, by móc je lepiej zrozumieć. Z badania, które zrealizowałyśmy, jasno wynika, że studentki lepiej oceniają swoje umiejętności, ale jednocześnie oczekują wynagrodzenia o 23 proc. niższego niż mężczyźni. Rzadziej też niż mężczyźni oczekują awansu. Również rzadziej niż mężczyźni chcą zakładać własne firmy. Przyznam, że zaskoczyło nas, jak głęboko zakorzenione są pewne schematy.

Co jest tego powodem?

Wydawać by się mogło, że młode pokolenie dziewczyn jest pewne siebie, że potrafi docenić swoją wartość. Tymczasem kobiety często wycofują się, z góry zakładając, że nie są wystarczająco dobre. Nawet nie ubiegają się o awans. To martwi, bo oznacza, że stawiają się w zdecydowanie gorszej pozycji negocjacyjnej. Tracą na tym firmy, bo nie wykorzystują w pełni potencjału swoich pracowników. To ma dość daleko idące konsekwencje.

Czego, według pani, polskie kobiety biznesu potrzebują najbardziej?

Biorąc pod uwagę obecną sytuację pandemiczną, trzeba jasno powiedzieć, że potrzebne są rozwiązania systemowe. Z badań, które przeprowadziliśmy jako Provident Polska wraz Dentsu Data Services wynika, że niepokój, utrata bezpieczeństwa, przemęczenie i stres to emocje, które odczuwa 2/3 Polek. Wśród mężczyzn ten odsetek jest o kilkanaście punktów procentowych niższy, kobiety dotkliwiej odczuwają utratę psychicznego komfortu i społeczną izolację. To sytuacja, która wymaga nie tylko zrozumienia, lecz także wielu narzędzi wspierających kobiety. Natomiast jeśli mówimy o sytuacji w kategoriach długoterminowych, mamy świadomość, że łamanie stereotypów utrwalonych przez dziesięciolecia to proces złożony, wymagający zaangażowania, cierpliwości i konsekwencji. Według wyliczeń Światowego Forum Ekonomicznego, jeśli zmiany będą dokonywane w obecnym tempie, równość kobiet i mężczyzn na świecie nastąpi za niemal 100 lat.

Trochę długo…

No właśnie, dlatego dążymy do tego, by panie, które osiągnęły sukces w biznesie, podjęły realne działania wspierające młode kobiety w odważnym planowaniu ścieżki kariery i osiąganiu pozycji liderek biznesu. Wyniki badania „Kobiety w męskich zawodach” DELab dowodzą, że na studia techniczne dwa razy częściej decydują się te dziewczyny, które mają w rodzinie choć jedną inżynierkę. Podobnie w przypadku wyboru kariery naukowej – córki akademiczek dwa razy chętniej wstępują na ścieżkę naukową niż ich rówieśniczki spoza kręgu akademickiego. To pokazuje, jak ważne są inspirujące wzorce. Kobiety potrzebują pozytywnych przykładów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane