Miejskie partnerstwo

opublikowano: 25-11-2014, 00:00

Inwestycje: W Polsce zaczyna się rozwijać placemaking, czyli tworzenie miejsc otwartych dla lokalnej społeczności i dostosowanych do jej potrzeb

W 2011 r. francuski zespół doradców The City Factory przeprowadził badania na temat roli przestrzeni publicznych w życiu lokalnych społeczności. W tym celu przeprowadzono ankietę wśród mieszkańców czterech miast europejskich: Paryża, Londynu, Barcelony i Hamburga. Aż 42 proc. badanych stwierdziło, że najlepsze drogi, ulice i place miejskie są wynikiem współpracy władz publicznych i prywatnych firm. Takie podejście powoli zaczyna być widoczne także w Polsce, a świadczy o tym coraz większa liczba projektów rewitalizacji konkretnych części miast z udziałem samorządów i okolicznych mieszkańców.

Dzięki inwestycji gdynianie zyskają nowoczesne centrum biznesowe z terenem do spacerów, wypoczynku i relaksu. Również turyści pokochają to miejsce, które stopi się z obecnym centrum miasta — mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Zobacz więcej

SKORZYSTAJĄ WSZYSCY:

Dzięki inwestycji gdynianie zyskają nowoczesne centrum biznesowe z terenem do spacerów, wypoczynku i relaksu. Również turyści pokochają to miejsce, które stopi się z obecnym centrum miasta — mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. ŁUKASZ GŁOWAŁA

Razem

Od 1975 r. tworzeniem miejsc otwartych dla lokalnej społeczności i dostosowanych do jej oczekiwań zajmuje się nowojorska fundacja Project for Public Spaces, która współpracowała z ponad 3 tys. wspólnot w 40 krajach i we wszystkich stanach USA. Z czasem jej działalność rozprzestrzeniła się na cały świat, a sama organizacja nazywana jest hubem międzynarodowego ruchu placemakingu. Sprawdzone za granicą rozwiązania powoli docierają również do Polski.

Pomaga im w tym Fundacja „Na Miejscu”, której eksperci pobierali lekcje właśnie u nowojorczyków z Project for Public Spaces. Co więcej, amerykańską organizację sprowadzili do naszego kraju, by wspólnie zainicjować rewitalizację placu przy ul. Krochmalnej 3 na warszawskiej Woli. Skutek tej wizyty okazał się lepszy od zamierzonego.

W Polsce udało się stworzyć porozumienie partnerów sektora publicznego, organizacji pozarządowych, biznesu i lokalnej społeczności. Mieszkańcy osiedla, warszawska Fundacja „Na Miejscu”, Fundacja Batorego, urząd dzielnicy i deweloper Skanska zdecydowali się wspólnie opracować projekt zmiany bardzo słabo dotychczas zagospodarowanego terenu. W maju 2014 r. odbyły się konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy mogli zapoznać się z projektami zagospodarowania tego terenu, przygotowanymi przez pracownię Centrala.

Wygrała koncepcja „Eksploratorium”, zgodnie z którą teren zostanie podzielony na sfery tematyczne, które zapewnią mieszkańcom różnorodne formy aktywności i odpoczynku. Pojawi się np. labirynt, górka dla dzieci do zabawy w wykopaliska archeologiczne czy symboliczna wyspa wydzielona linią światła.

— Projekt realizowany będzie etapami — co roku powstaną trzy lub cztery „wyspy”. Do końca II kwartału 2015 r. Skanska wybuduje pierwszą. Planujemy zaprosić do współpracy także swoich partnerów biznesowych — zapowiada Jakub Zagórski, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Skanska Residential Development Poland.

Wspólnota nadmorska

Ciekawy przykład placemakingu jest realizowany w centrum Gdyni, gdzie powstaje, czyli Śródmieście Morskie Gdyni (Sea City) z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej.

— Wcześniej teren ten był użytkowany przez przemysł stoczniowy i przez to wyłączony z procesu urbanizacji. Obecnie terenom postyczniowym nadawany jest miejski charakter, a jego potencjał i możliwości zagospodarowania wykorzystywane są przez inwestorów, którzy stawiają tu nowoczesne budynki mieszkalne, usługowe i biznesowe i tworzą nowe miejsca pracy. Jesteśmy świadkami powstawania zabudowy całych kwartałów ulic. Uznane pracownie architektoniczne stworzyły projekty, które w niczym nie odbiegają od realizowanych na świecie — mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. Tłumaczy, że dzięki inwestycji gdynianie zyskają nowoczesne centrum biznesowe z terenem do spacerów, wypoczynku i relaksu.

— Także turyści pokochają to miejsce, które stopi się z obecnym centrum Gdyni. Bo miasto to przede wszystkim jego mieszkańcy i poszczególne jego tereny rozwijają się tylko wtedy, kiedy mieszkańcy chcą tam przebywać, inwestować i pracować — przekonuje Wojciech Szczurek.

W starych murach

Z myślą o społeczeństwie coraz częściej rewitalizuje się u nas także stare budynki produkcyjne. W sierpniu 2014 r. spółka należąca do Grupy Capital Park, która jest właścicielem terenu po warszawskiej fabryce Norblina, otrzymała pozwolenie na budowę w tym miejscu kompleksu ArtNorblin, w którym 40 tys. mkw. zajmą biura, a 24 tys. część usługowo-handlowo-kulturalna. Centralnym punktem inwestycji będzie brukowana niezadaszona uliczka ze sklepami i restauracjami, która otoczy zabytkowe hale pofabryczne.

— Ważną częścią projektu jest także Otwarte Muzeum Dawnej Fabryki Norblina z zabytkowymi maszynami i urządzeniami, które uzupełnione o interaktywne narzędzia staną się jedną z głównych atrakcji tego miejsca. Mamy już zaakceptowaną przez konserwatora koncepcję przyszłego muzeum i przystępujemy do kolejnego etapu prac projektowych — zapowiada Artur Setniewski, prezes Fundacji Otwartego Muzeum Dawnej Fabryki Norblina. Zgodnie z zapowiedzią inwestora wyróżnikiem inwestycji będzie nie tylko postindustrialny klimat.

— Nie chcemy stworzyć tu kolejnego powtarzalnego zestawu sklepów, który równie dobrze mógłby znaleźć się gdziekolwiek indziej. Zależy nam na oryginalnej przestrzeni oraz przyciągnięciu oryginalnych projektów, dla których warto będzie przyjechać do nas z drugiego końca miasta. Miejsce dzięki połączeniu z muzeum ma stanowić też jedną z głównych atrakcji turystycznych Warszawy — wyjaśnia Kinga Nowakowska, dyrektor generalna projektu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu