Mieszkania z przeszłością i perspektywami

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 22-01-2013, 00:00

Rewitalizacja: Zaniedbanych zabytkowych kamienic w Polsce nie brakuje. Wiele z nich niszczeje, dla innych pojawia się szansa na nowe życie

Pod koniec 2012 r. Fenix Group kupiła za niecałe 2 mln zł kamienicę przy Targowej 21 w Warszawie. To piętnasta nieruchomość spółki w stolicy i osiemnasta w kraju. Firma ma na koncie dwie zakończone inwestycje w Łodzi — rewitalizację Gmachu Towarzystwa Kredytowego z 1882 r. i Przędzalni Braci Muelhe — oraz jedną we Wrocławiu.

Kamienica na Hożej 50 (FOT. ARC)
Kamienica na Hożej 50 (FOT. ARC)
None
None

W pięciu stołecznych kamienicach trwają natomiast prace. Jeszcze w tym roku mogą zostać oddane do użytku kamienice przy ul. Hożej, Górnośląskiej, Targowej 43 i Poznańskiej. Zaawansowane są także roboty przy Noakowskiego 16, na parterze budynku działają już lokale handlowe i usługowe. Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli spółki w przyszłym roku rozpocznie się rewitalizacja następnych pięciu kamienic.

Czas na papiery i na budowę

— Taka inwestycja trwa średnio od czterech do sześciu lat, z czego budowa zajmuje jedynie od półtora do dwóch lat. Pozostały czas trzeba poświęcić na przygotowanie projektu i dokumentacji. Na każdym etapie inwestycji trzeba uwzględnić wytyczne konserwatorskie. Często budynki mają współwłaścicieli, z którymi musimy się porozumieć. Przed kupnem kamienicy opracowujemy kilka możliwych wersji wydarzeń i zawsze mamy plan B. Jeśli np. właściciele nie zgodzą się na umieszczenie windy w danym miejscu, to musimy mieć alternatywę — mówi Radosław Martyniak, dyrektor zarządzający Fenix Group.

We wszystkich swoich inwestycjach firma zachowuje podobny podział powierzchni. Partery są przeznaczane na lokale handlowe i usługowe, pierwsze trzy-cztery piętra zajmują mniejsze mieszkania, mającenawet niewiele więcej niż 20-30 mkw. Kolejne kondygnacje to lokale średniej wielkości od 40 do 70 mkw., a ostatnie, z najlepszym widokiem, zajmują najbardziej luksusowe apartamenty, których powierzchnia często przekracza 100 mkw.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Stare z nowym

— W każdej inwestycji staramy się sprostać współczesnym wymaganiom, m.in. budując parkingi podziemne. Budowa parkingów pod często ponad stuletnimi budynkami jest skomplikowana i wymaga zaangażowania specjalistycznych firm. Budowa parkingu podziemnego dla kilkunastu samochodów stanowi nawet 30 proc. kosztów rewitalizacji. To najtrudniejszy i najbardziej kapitałochłonny element całej inwestycji — dodaje Martyniak.

W odrestaurowywanych kamienicach królują niecodzienne detale — kute balustrady, drewniana zabytkowa stolarka okienna i drzwiowa, wiekowe parkiety, ozdobne płytki cementowe.

— Elementy drewniane, takie jak parkiety, stolarkę okienną i drzwiową zwykle udaje się odzyskać. Wszystkie te detale są na początku inwestycji zdejmowane i oczyszczane. Często okazuje się, że parkiety przez lata ukryte pod warstwami linoleum zachowały się w świetnym stanie. Sztukaterie natomiast są zwykle bardzo zniszczone — wykonujemy więc odlewy i je odtwarzamy.

Podobnie jest z elementami stalowymi, wystarczy, żeby zachował się gdzieś fragment ozdobnej balustrady, abyśmy mogli ją odtworzyć. Korzystamy także z usług kilku działających w Europie firm specjalizujących się w wytwarzaniu kafli cementowych na wzór przedwojennych. Ponadto w każdym budynku wymieniamy wszystkie instalacje, możliwe jest też zainstalowanie systemu inteligentnego budynku — wymienia Radosław Martyniak.

Ile nabywca lokalu musi zapłacić za taki luksus? Od 12 tys. zł za mkw., cena rośnie oczywiście wraz z piętrem i położeniem apartamentu.

ODBUDOWA: Kamienica przy ulicy Hożej 50 w Warszawie powstała w 1890 r. Po rewitalizacji znajdą się w niej lokale handlowo-usługowe oraz mieszkania — od małych kawalerek po przestronne apartamenty z tarasami na dachu. [FOT. ARC]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane