Czytasz dzięki

Milenialsi rządzą na rynku pierwotnym

opublikowano: 09-06-2020, 22:00

Na niektórych osiedlach 30- i 40-latkowie stanowią ponad połowę mieszkańców. Deweloperzy przyznają, że poprzeczka poszła w górę.

Aż 11 mln Polaków to milenialsi, a więc osoby urodzone w latach 80. i 90. XX w. Na temat ich preferencji mieszkaniowych krążą różne stereotypy. Mówi się np., że wolą korzystać z wynajmu, nie przywiązują zbyt dużej wagi do posiadania, niechętnie zaciągają kredyty. I choć rzeczywiście 40 proc. milenialsów wciąż mieszka z rodzicami, to okazuje się, że reszta świetnie radzi sobie na rynku nowych mieszkań. To twardzi negocjatorzy, a zarazem bardzo wymagający i rozważni nabywcy.

— Tylko lokale z pierwszej ręki są w stanie sprostać ich wymaganiom dotyczącym innowacyjnych rozwiązań, ekologii, energooszczędności, nowoczesności i estetyki architektonicznej. To właśnie popyt milenialsów w połączeniu z popytem gotówkowo-inwestycyjnym wywołał boom na rynku mieszkań z pierwszej ręki w ostatnich latach — tłumaczy Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, z którego analiz wynika, że milenialsi stanowią od 20 nawet do ponad 60 proc. klientów spółek deweloperskich.

— W ostatnich trzech latach stanowili 33 proc. nabywców naszych mieszkań, apartamentów i domów. Średnia powierzchnia kupowanych przez nich lokali wyniosła 67 m kw. Prawie 40 proc. umów podpisanych z milenialsami dotyczyło lokali 4-pokojowych i większych — mówi Jacek Zengteler, członek zarządu Yareal Polska w sondzie przeprowadzonej przez Rynek- Pierwotny.pl.

Niektóre osiedla wręcz zdominowali milenialsi — tak jest w przypadku poznańskiej Reduty Nowe Podolany, spółki EBF Development. Osoby urodzone w latach 80. i 90. stanowią ponad 60 proc. jej mieszkańców.

— Milenialsi przywiązują dużą wagę do architektury powstających budynków i rekomendacji mieszkańców. Ich wybór zwykle pada na dwu- i trzypokojowe mieszkania — informuje Agata Nowaczyk, specjalista z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development.

Z analizy przeprowadzonej przez RynekPierwotny.pl wynika, że kluczowa dla młodego pokolenia jest także lokalizacja.

— W cenie są te śródmiejskie dzielnice, które dają różnorodne możliwości spędzania wolnego czasu, bo znajdują się tam nie tylko kawiarnie i puby, lecz także sklepy i galerie handlowe, parki, siłownie czy kluby fitness — mówi Wojciech Duda, wiceprezes spółki Duda Development.

Podobne obserwacje ma Nikodem Iskra, prezes Murapolu.

— Milenialsi chcą, by mieszkanie znajdowało się w miejscu z dobrym dojazdem do pracy i do centrum miasta, a najbliższa okolica posiadała niezbędną infrastrukturę usługowo-handlową oraz żłobki i przedszkola. Istotne są dla nich również estetyka inwestycji, wykorzystane rozwiązania ekologiczne i innowacje, takie jak smart home. Milenialsi są klientami świadomymi, którzy wnikliwie analizują wszystkie czynniki i dokładnie porównują oferty, zanim wybiorą swoje M — twierdzi Nikodem Iskra.

9,8 tys. zł - tyle według danych CBRE wyniosła w I kw. 2020 r. średnia cena 1 m kw. mieszkania w Warszawie...

9,3 tys. zł …tyle w Krakowie...

8,9 tys. zł …tyle w Trójmieście...

8,6 tys. zł …a tyle we Wrocławiu.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AGO

Polecane