Miliardy na miejskie tory

opublikowano: 11-09-2016, 22:00

W najbliższych latach samorządy podzielą się 13 mld zł na transport tramwajowy.

Liderami w planowanych wydatkach na linie tramwajowe są Gdańsk, Wrocław i Kraków. Dzięki przygotowanej zawczasu dokumentacji będą chciały jak najszybciej ruszyć z inwestycjami za około 370 mln zł (Gdańsk), 328 mln zł (Wrocław) i 313 mln zł (Kraków). Chodzi głównie o modernizację i budowę torowisk.

EKOTORY:
EKOTORY:
Większość pieniędzy z UE na niskoemisyjną komunikację miejską wydamy na transport tramwajowy. Kilka miast kupi też elektryczne autobusy.
arc

Transportowy priorytet

Z informacji z różnych miast wynika, że na przełomie 2016 i 2017 r. można się spodziewać tramwajowych przetargów na co najmniej 2 mld zł. Do liderów mogą dołączyć Tramwaje Śląskie (obsługują linie w całym Górnośląskim Okręgu Przemysłowym — GOP) i Łódź. Przygotowuje się tam dokumenty na kilkanaście przedsięwzięć wartych odpowiednio: 885 mln zł i 635 mln zł. Natomiast Bydgoszcz szykuje się do inwestycji za około 275 mln zł.

— Sprawny transport miejski to jeden z głównych elementów decydujących o jakości życia mieszkańców. W większości miast w Polsce zbyt wiele osób porusza się autami, bo uważają, że tak szybciej i bardziej komfortowo dotrą do celu. Zanieczyszczenie powietrza i hałas są niezwykle wysokie, a kierowcy i tak stoją w korkach. Nadanie komunikacji tramwajowej priorytetu i zadbanie o jej modernizację, w połączeniu z rozwijaniem innych form transportu publicznego, prowadzi do stworzenia efektywnych systemów transportowych — uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Potrzebna koordynacja

Warszawa i Poznań największe inwestycje tramwajowe planują najwcześniej w 2018 r. Ale już w tym roku stolica Wielkopolski na remonty torowisk wyda 22 mln zł, a Warszawa zaczyna budowę linii na Nowodwory za 31,6 mln zł i remontuje kilka innych.

— Na inwestycje tramwajowe w 14 miastach i w GOP zaplanowano w tym roku około 420 mln zł. Trwa okres przejściowy między starą i nową perspektywą unijną, więc głównie naprawia się i modernizuje torowiska — mówi Tomasz Szuba, prezes Tines Capital Group, która zebrała dane o inwestycjach w infrastrukturę niskoemisyjną w polskich miastach. Samorządy chcą rozbudowywać infrastrukturę, węzły przesiadkowe, mosty i tunele tramwajowe. Według Adriana Furgalskiego, ważne są też inne działania.

— Miasta muszą skoordynować rozkłady jazdy różnych rodzajów komunikacji i zaprogramować sygnalizację świetlną tak, aby tramwaje i autobusy miały pierwszeństwo przed samochodami. Ideałem byłoby, gdyby tramwaj nie musiał stać na czerwonym świetle — uważa Adrian Furgalski.

Nowe przetargi

Pod koniec lipca 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych. W nowym trybie przetarg zdążył już rozpisać Kraków — na zakup 50 tramwajów. O wyborze producenta tylko w 40 proc. będzie decydowała cena. Niedługo zamówienie na 123 tramwajów powinna ogłosić także Warszawa. Oba miasta mogą na to wydać w sumie 1,5 mld zł. Na przełomie 2016 i 2017 r. na zakupy wybierze się też Olsztyn, który po 50 latach przywrócił u siebie tramwaje. Do 2020 r. do polskich miast trafi około 600 pojazdów. Miasta, które nie mają sieci tramwajowych, chcą za unijne pieniądze na niskoemisyjny transport kupić autobusy. Do końca 2017 r. zielonogórskie MZK ma się wzbogacić o 80 pojazdów (w większości na prąd) za 272 mln zł (w tym 167 mln zł z funduszy unijnych). Przewoźnik chce też zbudować 30 stacji doładowań, halę obsługi autobusów i centrum przesiadkowe koło dworca PKP. Warszawa w lipcowym przetargu kupiła kolejnych 10 autobusów na prąd za około 23,5 mln zł. Do 2020 r. ze wsparciem unijnym chce mieć jeszcze 130 autobusów niskoemisyjnych i zmodernizować zajezdnię Redutowa. A Kraków do 2017 r. kupi 107 autobusów i 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane