W II kw. wystartuje kolejna odsłona konkursu dotacyjnego „Wzornictwo w MŚP” z działania 1.4 programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Nowością jest zawężenie grona beneficjentów do przedsiębiorczych kobiet.
— Takie ograniczenie grupy docelowej jest zupełnie nowym podejściem ze strony Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości — podkreśla Agnieszka Majer, menedżerka w Civitta Polska.
Kryteria i budżet
Ekspertka tłumaczy, jakie kryteria musi spełnić wnioskodawca. Powinien prowadzić mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo w jednym z sześciu województw: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i mazowieckim z wyjątkiem Warszawy oraz otaczających ją powiatów.
— Dodatkowo wnioskodawca musi spełnić jedno z trzech kryteriów. Zgodnie z pierwszym wymogiem o granty mogą się ubiegać tylko kobiety prowadzące działalność gospodarczą. Według drugiego kryterium wnioskodawcą może być właściciel przedsiębiorstwa, w którym kobieta jest wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania spółki. Ta informacja powinna być uwzględniona w odpowiednim rejestrze co najmniej sześć miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Trzecie kryterium uprawnia do startu w konkursie przedsiębiorstwo, w którym kobieta jest wspólnikiem i członkiem organu zarządzającego albo tym ostatnim i akcjonariuszem. Te informacje także powinny znaleźć się we właściwym rejestrze — mówi Agnieszka Majer.
Budżet konkursu „Wzornictwo w MŚP” wynosi 60 mln zł. Granty wesprą przedsiębiorcze panie w unowocześnieniu produktów dzięki realizowanym projektom wzorniczym.
— Dotacje pomogą właścicielkom firm przeprowadzić audyt i opracować strategię wzorniczą dostosowaną do specyfiki przedsiębiorstw. Na jej bazie firmy wdrożą innowacje i skorzystają z wiedzy projektantów — podkreśla Agnieszka Majer.
Za co dodatkowe punkty
Ekspertka zwraca uwagę, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości będzie promowała przedsięwzięcia odpowiadające na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i przyjazne środowisku. Ich celem powinno być niższe zużycie energii i innych surowców, powstawanie produktów trwalszych i łatwiej poddających się recyklingowi.
— Wsparcie będzie udzielane w formie dotacji bezzwrotnej na usługi doradcze, natomiast na inwestycje w postaci warunkowego dofinansowania, częściowo zwrotnego. Jeśli chodzi o pierwszy rodzaj wsparcia, właścicielka firmy może dostać dotację w wysokości 85 proc. kosztów netto projektu. W drugim przypadku grant sfinansuje 70 proc. kosztów inwestycyjnych. Maksymalna wartość dofinansowania dla każdego projektu może wynieść 3 mln zł — podkreśla Agnieszka Majer.
Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton, zachęca firmy do inwestowania w procesy wzornicze. Dzięki nim przedsiębiorstwa zyskują przewagę konkurencyjną na rynku i wzmacniają wizerunek marki.
Wtóruje jej Agnieszka Majer.
— Takie działania przyczyniają się również do optymalizacji kosztów w firmach — mówi menedżerka w Civitta Polska.
Przełamywanie stereotypów
Dofinansowanie pomoże ponadto przedsiębiorczym paniom lepiej dostosować firmy do wymagań i oczekiwań klientów i zwiększyć atrakcyjność oferowanych przez nie produktów.
— Obecna sytuacja makroekonomiczna i geopolityczna na świecie wciąż negatywnie wpływa na funkcjonowanie wielu firm zwłaszcza z sektora MŚP. Przedsiębiorcze kobiety ciągle zmagają się z różnymi wyzwaniami w biznesie, mimo że odnoszą ogromne sukcesy i wdrażają innowacyjne pomysły. Nieustannie muszą przełamywać stereotypy i udowadniać swoje kompetencje zwłaszcza w branżach technologicznych i przemysłowych — uważa Agnieszka Majer.
Obie ekspertki chwalą zawężenie grupy docelowej konkursu do przedsiębiorczych pań. Ich zdaniem oferowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dofinansowanie może być znaczącym wsparciem dla firm zarządzanych przez kobiety, które podążają za potrzebami klientów i tworzą innowacyjne rozwiązania wyróżniające się na tle konkurencji. Nie mają wątpliwości, że nabór będzie cieszył się dużym zainteresowaniem. Wnioski o dofinansowanie można składać od 29 kwietnia do 29 lipca.
Wsparcie mogą otrzymać projekty polegające na przeprowadzeniu audytu wzorniczego i opracowaniu strategii wzorniczej oraz jej wdrożeniu. Chodzi o przeprowadzenie działań, w których wykorzystuje się procesy projektowania. Ich końcowym rezultatem powinno być wprowadzenie na rynek innowacji.
Tyle wynosi budżet konkursu „Wzornictwo w MŚP” z działania 1.4 programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.