Millennium mogło więcej zarobić na PZU

Przemek Barankiewicz
opublikowano: 08-12-2005, 00:00

Eureko dopłaci Bankowi Millennium (BM) 700 mln zł do wydanych wcześniej 1,6 mld zł za 10 proc. kapitału PZU. Zysk przed opodatkowaniem banku, który przekaże 283,5 mln zł swemu właścicielowi, wzrośnie dzięki temu o 416,5 mln zł. Rynek najwyraźniej jednak liczył na więcej, bo kursowi BM znowu nie udało się pokonać testowanych we wrześniu 5 zł. Lepszej okazji na razie może nie być.

Dotychczas nie znaliśmy wyceny PZU i umowy o „podziale łupów” między Bankiem Millennium a Portugalczykami. Pierwsza wyraźnie rozczarowała (daje wskaźnik cena/zysk dla PZU poniżej 8), druga jest miłym zaskoczeniem. Łącznie jednak można było liczyć na więcej. Tym bardziej że ostateczne rozliczenie sprzedaży PZU wyczerpuje serial jednorazowych zysków, które wspierały wyniki BM w ostatnich latach. Bankowi został podstawowy biznes, a inwestorom — nadzieja na kolejną megadywidendę i spekulacje o sprzedaży BM przez głównego akcjonariusza.

W tym roku BM wypłacił cały zysk z 2004 r. w formie dywidendy (0,28 zł na akcję). W przyszłym powinno być podobnie. Współczynnik wypłacalności na poziomie jednostkowym to ciągle bezpieczne 14 proc. (w grupie nawet 19 proc.). Z drugiej jednak strony wypłata całego zysku sugerowałaby, że BM nie wierzy w utrzymanie dynamiki akcji kredytowej. Ta imponuje, zwłaszcza w kredytach hipotecznych, gdzie bank utrzymuje ponad 10-procentowy udział. Pamiętajmy też, że w 2004 r. BM wykorzystał zyski ze sprzedaży PZU do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (221 mln zł). W tym roku też nie można wykluczyć zawiązania dodatkowych rezerw.

Na razie oczekujemy jednak 0,65 zł dywidendy na akcję, co dałoby najwyższą w sektorze stopę dywidendy (13 proc.). Jest ona już jednak uwzględniona w wycenie BM. Skorygowany o dywidendę i zysk ze sprzedaży PZU wskaźnik cena/zysk przekracza obecnie 17 wobec średniej dla giełdowych banków poniżej 16. Brak perspektyw jednorazowych zysków nie zniechęci jednak spekulantów do gry akcjami BM. Spółka nadal jest bowiem najbardziej prawdopodobnym celem przejęcia w branży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Przemek Barankiewicz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Millennium mogło więcej zarobić na PZU