Ministerstwo opóźnia publikację listy
Nowe zasady zwrotu kosztów udziału w targach
BĘDZIE LEPIEJ: Dążymy do tego, aby w przyszłym roku lista imprez objętych refundacją była publikowana już w grudniu — zapewnia Igor Mitroczuk, dyrektor Biura Promocji Handlu w Ministerstwie Gospodarki. fot. Borys Skrzyński
Wciąż nie wiadomo, które targi zagraniczne będą objęte programem refundacji kosztów. Prawdopodobnie w grupie 8-10 najbardziej priorytetowych imprez znajdzie się 6 organizowanych na Wschodzie.
Ministerstwo Gospodarki przeznaczy na promocję eksportu około 29 mln zł, czyli tyle samo, ile rok temu. Nie wiadomo, jaka część tej sumy pójdzie na dopłaty dla polskich firm uczestniczących w targach. W ubiegłym roku było to 9 mln zł.
Potrzebna pomoc
— Dopłaty do uczestnictwa firm w targach są jedną z efektywniejszych form promocji polskich firm za granicą. Dlatego sądzę, że kwota przeznaczona na refundacje wzrośnie w porównaniu z 1998 rok — uspokaja Igor Mitroczuk, dyrektor Biura Promocji Handlu w Ministerstwie Gospodarki.
Do tej pory można było otrzymać zwrot maksymalnie 80 proc. kosztów wynajmu stoiska i jego standardowej zabudowy. Limit wynosił 15 tys. zł. Co roku Ministerstwo Gospodarki ogłasza listę imprez, które są objęte systemem refundacji. W tym roku nie została ona jeszcze ogłoszona.
— Firmy przy wyborze imprezy kierują się tym, czy jest ona dotowana, czy też nie — podkreśla Zbigniew Napiórkowski, zastępca dyrektora Centrum Promocji w Krajowej Izbie Gospodarczej.
Ubolewa on również nad tym, że firmy muszą długo czekać na zwrot kosztów. Proponuje więc przyjęcie rozwiązania stosowanego na Zachodzie, polegającego np. na tym, że kwoty przeznaczone na dofinansowanie trafiają bezpośrednio do organizatora targów.
Świeży powiew
— Biuro, które zajmuje się weryfikacją dokumentów i rozpatrywaniem wniosków firm, ma teraz dwukrotnie więcej personelu. Dlatego spodziewam się, że wzrośnie tempo zwrotu kosztów — odpiera te zarzuty Igor Mitroczuk.
W tym roku Ministerstwo Gospodarki wprowadza zmiany zasad promowania eksportu. Wybrano kilka kierunków strategicznych. Należą do nich wszystkie kraje byłego Związku Radzieckiego (łącznie z republikami azjatyckimi), UE oraz tzw. rynki przyczółkowe, czyli takie, na których polskich firm nie ma, a wydają się perspektywiczne. Są to np. republiki środkowo-azjatyckie, Chiny, Wietnam. Kolejną zmianą jest podział imprez objętych refundacją na cztery grupy. Pomoc ma być kierowana w pierwszej kolejności do małych i średnich przedsiębiorstw.
Izabela Kudelska