Przedsiębiorcy, którzy myślą o rozwinięciu działalności i ekspansji na obce rynki, mogą zrealizować swoje już w najbliższych miesiącach. Czeka na nich kilkanaście zagranicznych wyjazdów przygotowanych przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Misje dla firm obejmują kilka kontynentów. Zdecydowanie najczęstszy kierunek to Afryka, której dotyczy prawie połowa planowanych wyjazdów. Odbędą się misje m.in. do RPA, Namibii, Angoli, Maroka, Zambii i Egiptu. Na drugim miejscu jest kierunek azjatycki. Polscy przedsiębiorcy wyjadą m.in. do Arabii Saudyjskiej, Iranu, Uzbekistanu

i Sri Lanki. Można też udać się za wielką wodę — zorganizowane zostaną dwie misje do krajów Ameryki Środkowej. A tym, którzy nie lubią dalekich podróży, pozostają wyjazdy do krajów europejskich — Belgii i Rumunii. Niektóre misje obejmują kilka krajów na danym kontynencie.
Ułatwić współpracę
Wyjazdy trwają po kilka dni, maksymalnie tydzień. Są organizowane z myślą o firmach, które dopiero zadebiutują na obcych rynkach, i eksportowych wyjadaczach od lat prowadzących działalność poza granicami Polski. W programach biznesowych wyjazdów są m.in. indywidualne rozmowy B2B z lokalnymi przedsiębiorcami zainteresowanymi kooperacją oraz wizyty w zagranicznych firmach. Oprócz tego przedstawiciele polskich firm będą brali udział m.in. w konferencjach poświęconych możliwościom współpracy handlowo-inwestycyjnej i branżowych seminariach. Nie zabraknie szkoleniowych spotkań, podczas których poznają prawne uwarunkowania obowiązujące na konkretnych rynkach. Najczęściej wyjazdy mają charakter wielobranżowy. I tak np. wrześniowa misja na Kubę jest przeznaczona dla przedsiębiorców m.in. z sektorów urządzeń medycznych, nawozów sztucznych, technologii i urządzeń, budownictwa i przemysłu chemicznego. Będą też misje specjalistyczne — np. październikowy wyjazd do Algierii jest przeznaczony dla przedsiębiorców związanych z obszarem energii odnawialnej, a listopadowy do Maroka — dla sektora budowlanego. Krajowa Izba Gospodarcza w większości przypadków załatwia za przedsiębiorców formalności organizacyjne związane z udziałem w misji. Chodzi m.in. o obsługę logistyczną (przelot, transport lokalny), uzyskanie wiz, zakwaterowanie i obsługę merytoryczną programu. Przedsiębiorcy mogą liczyć także na pomoc tłumaczy i konsultantów rynkowych. Przydaje się to zwłaszcza podczas indywidualnych spotkań biznesowych.
Nic za darmo
Przedsiębiorcy najczęściej pokrywają koszty uczestnictwa w misji, w wielu przypadkach mogą jednak starać się o dofinansowanie udziału. Dotację na wyjazd można dostać np. z programów promocji konkretnych branż. Szczegóły dotyczące poszczególnych wyjazdów można uzyskać od specjalistów KIG — kontakty do nich podajemy w tabeli obok.
WIĘCEJ INFORMACJI: http://kig.pl/znajd-zagranicznego-partnera.html
W programach wyjazdów są m.in. indywidualne rozmowy B2B z lokalnymi przedsiębiorcami zainteresowanymi kooperacją oraz wizyty w zagranicznych firmach.