Młodym potrzeba więcej praktyki

MARIUSZ KAMIŃSKI
opublikowano: 07-01-2013, 00:00

Nadchodząca druga fala kryzysu ekonomicznego wywiera ogromny wpływ na rynek firm szkoleniowych.

W czasach dekoniunktury jedną z pierwszych oszczędności, na jakie decydują się firmy, jest likwidacja programów szkoleniowych dla pracowników.

Nie tylko spadła liczba uczestników szkoleń, ale zmienił się również ich profil i motywacje, jakie nimi kierują. Przed 2011 rokiem w szkoleniach brały udział przede wszystkim osoby skierowane przez firmy (60-70 proc. wszystkich uczestników), często po trzydziestce, o ustabilizowanej pozycji, a największą popularnością cieszyły się szkolenia specjalistyczne, poświęcone wąskim zagadnieniom branżowym. W tym roku przedsiębiorcy nie inwestowali już tak chętnie w rozwój pracowników, a dominującą kategorią kursantów są młodzi ludzie, którzy biorą udział w zajęciach z własnej inicjatywy. Jednym powodów, dla których młodzi coraz chętniej biorą udział w intensywnych szkoleniach, jest brak wystarczającego przygotowania do podjęcia pracy zawodowej. Świeżo upieczeni absolwenci nie mają praktycznych umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy, dlatego decydują się na zajęcia uzupełniające.

Młodzi skarżą się na niedostosowany do potrzeb pracodawców program studiów. Absolwenci nawet najlepszych uczelni nie spełniają potrzeb pracodawców. Uczy się ich teorii, a w życiu zawodowym najważniejsze są umiejętności praktyczne. Studenci uczelni ekonomicznych są kształceni w zakresie np. zaawansowanych technik optymalizacji strategii dużych korporacji, a nie rozumieją rozliczeń związanych np. z podatkiem VAT, z którymi spotykają się na co dzień wszyscy przedsiębiorcy. Z tego powodu młodzi adepci mają też ogromne problemy z prowadzeniem własnych firm mimo dobrych pomysłów na biznes. Gubią się w zawiłościach prawa gospodarczego, księgowości czy podatków, zamiast koncentrować energię na rozwoju i sprzedaży swoich produktów.

W Centrum Szkoleniowym działającym przy Fundacji Rozwoju Rachunkowości rośnie popyt na konkretne szkolenia związane z księgowością, rachunkowością, finansami i podatkami. Od kilku lat spada zaś zainteresowanie szkoleniami specjalistycznymi dla branżowych ekspertów, organizowanymi w celu uzupełnienia wiedzy o najnowsze regulacje, przepisy i zmiany w prawie.

MARIUSZ KAMIŃSKI

Fundacja Rozwoju Rachunkowości

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARIUSZ KAMIŃSKI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu