Licealiści nie znają się na finansach. Uczą się o nich przed telewizorem i komputerem, nie w szkole. Przy okazji afery Amber Gold politycy i publicyści chętnie bili się w cudze piersi, podkreślając, że klienci gdańskiej spółki wykazali się naiwnością, brakiem ekonomicznej wiedzy i rozsądku, powierzając pieniądze parabankowi. Inwestycyjne niedostatki amatorów „lokat w złoto” nie mogą jednak dziwić — Polaków nikt nie uczy zarządzania finansami osobistymi, dzisiejsi licealiści zaś za dekadę sami mogą stać się ofiarami piramid finansowych.
— Młodzież czerpie informacje o finansach głównie z mediów. Mają podstawową — często większą od dorosłych — wiedzę na temat emerytur czy ubezpieczeń, ale nie na temat inwestowania czy rynku kapitałowego. Nie uczy ich tego szkoła, gdzie co prawda są zajęcia z przedsiębiorczości, ale nie prowadzą ich praktycy — mówi prof. Tomasz Zaleśkiewicz, psycholog biznesu.
Ankietę wśród licealistów i uczniów techników przeprowadziło Centrum Badań nad Zachowaniami Ekonomicznymi na zlecenie PZU. Jak się okazuje, co czwarty młody człowiek nie wie, że jego przyszła emerytura nie pozostaje jedynie w gestii ZUS i można samodzielnie odkładać pieniądze na starość. Tyle samo licealistów i uczniów techników sądzi, że uczestnictwo w OFE to „wola boska” i nie można samodzielnie wybrać funduszu. Co trzeci przyznaje, że nie poradziłby sobie z założeniem konta w banku, co drugi uważa zaś lokowanie pieniędzy w funduszu inwestycyjnym za „zawsze związane z dużym ryzykiem”.
— Wiedza finansowa — im bardziej praktyczna, tym lepiej — musi mieć ważne miejsce w programie edukacji. Inaczej wyrośnie kolejne pokolenie, w którym osoby publiczne nie odróżniają np. kapitału od gotówki, ale śmiało dyskutują o przyszłości finansów państwa — ocenia Andrzej Klesyk, prezes PZU.
31,4 proc. Tylu licealistów przyznaje, że ich wiedza ekonomiczna jest mała lub bardzo mała…
33 proc. …a tylu przyznaje, że nie poradziłoby sobie z wykupem ubezpieczenia albo założeniem konta w banku.
Źródło: „Wiedza i postawy ekonomiczne uczniów szkół ponadgimnazjalnych”, Centrum Badań Zachowań Ekonomicznych dla PZU