MMS na razie tylko dla zamożnych

Marcin Złoch
opublikowano: 2002-10-28 00:00

Standard MMS (Multimedia Messaging Services) umożliwia przesłanie wiadomości zawierających tekst, grafikę, zdjęcia, dźwięk, a w przyszłości obraz wideo, między telefonami z funkcjonalnością MMS. Możliwość przesyłania i odbierania wiadomości multimedialnych MMS dostępna jest wyłącznie dla osób posiadających telefon z funkcją pakietowej transmisji danych GPRS, obsługujący standard MMS. Na polskim rynku sprzedawane są dwa telefony mogące obsługiwać ten standard, Sony Ericsson T68i oraz Nokia 7650. Za telefon Nokia 7650 w promocji sieci Plus trzeba zapłacić 1499 złotych netto, a Sony Ericsson T68i w ofercie promocyjnej kosztuje 999 złotych netto, zaś w pakiecie wraz z aparatem fotograficznym jego cenę ustalono na 1399 złotych netto.

Tak albo tak

Obecnie usługi MMS oferuje dwóch z trzech działających na polskim rynku operatorów telefonii komórkowej. Sieci Era i Plus odmiennie taryfikują MMS-y. W Erze opłata za wysłanie wiadomości uzależniona jest od klasy wiadomości. Wyróżniane są dwie klasy: pierwsza — do 30kB i druga — powyżej 30 kB do 100 kB. Wysłanie wiadomości w klasie do 30 kB kosztuje 2 zł netto, natomiast w klasie od 30 kB do100 kB — 4 zł netto.

— Plus proponuje MMS jako SMS nowej generacji, który nie jest ograniczony do 160 znaków i dodatkowo może zawierać zdjęcie. Nie wprowadzamy opłaty za wielkość przesłanej wiadomości, nie nazywamy jej pakietem informacji, bo w naszym odczuciu utrudniałoby to postrzeganie nowej usługi. Wysłanie każdego MMS-a kosztuje 2 złote netto — informuje Dariusz Boduch, zastępca dyrektora departamentu rozwoju produktów i usług sieci Plus.

Dwie trzecie ma MMS

Centertel, operator sieci Idea, nie zdecydował się na wprowadzenie do swojej oferty MMS-ów. Przedstawiciel sieci tłumaczy to oczekiwaniem na większy wybór modeli telefonów obsługujących ten standard.

— Dla klientów nie jest istotne, kto wprowadza usługę jako pierwszy, ale to, kto robi to lepiej. Strategią sieci Idea jest udostępnianie sprawdzonych i dobrze działających usług, a nie traktowanie abonentów jako testujących nowe, nie do końca sprawdzone i ustabilizowane technologie. Nasze wcześniejsze doświadczenia z technologią GPRS pokazały, że należy wprowadzać nowe usługi w momencie gdy na rynku jest więcej niż jeden czy dwa modele terminali, i do tego nie bardzo drogich. Z przeprowadzonych badań rynkowych wynika, że telefony z MMS muszą być tanie, bo są kierowane głównie do klienta masowego, a nie do biznesu, a cena telefonu z MMS w promocji powyżej 1 tys. złotych nie jest interesująca dla większości polskich klientów — uważa Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy sieci Idea.

Czy powszechnie

Cena wiadomości i drogie telefony mogą mieć wpływ na spowolniony rozwój usług MMS. Według operatorów, wzrost liczby osób korzystających z MMS ma mieć bezpośredni wpływ na stopniowe obniżanie ceny telefonów i akcesoriów multimedialnych.

-— Cena MMS w krajach, w których usługa ta wprowadzona jest już na rynek, zawsze przewyższa cenę SMS. MMS to multimedialne, a nie tylko tekstowe wiadomości. Stanowią dużo bogatszą formę wypowiedzi, niż składający się ze 160 znaków zapis tekstowy. To, jaki będzie MMS, zależy od kreatywności wysyłającego — wiadomość multimedialna może zaskoczyć, zdziwić, wywołać więcej emocji niż tekst — wyjaśnia Antoni Mielniczuk, dyrektor departamentu integracji, komunikacji i spraw publicznych Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era.

W upowszechnieniu MMS-ów pomocne mogą okazać się zapowiedzi producentów telefonów, że niebawem w ich ofercie pojawią się kolejne telefony z tą funkcjonalnością, skierowane do różnych segmentów rynku. Być może też obietnice producentów telefonów stanowią podstawę pozwalającą przedstawicielowi Plusa twierdzić, że jego sieć do końca 2002 roku zamierza sprzedać około 10 tys. telefonów obsługujących MMS-y. Jednak do upowszechnienia MMS-ów potrzebna jest ewolucja wykorzystywanych powszechnie na rynku telefonów.

— Nokia i Siemens zapowiadają premierę nowych słuchawek być może jeszcze w okresie przedświątecznym, a na pewno w nowym roku. Jednak pierwszym krokiem musi być upowszechnienie w telefonach kolorowych wyświetlaczy, a dopiero potem MMS może stać się standardem. Chociaż nie zakładaliśmy MMS-owego boomu w tym roku, odnotowujemy około setki przesyłanych wiadomości dziennie. Według mnie, funkcjonalność MMS-ów przyczyni się do podniesienia wiedzy użytkowników i przetrze szlaki dla telefonii trzeciej generacji — uważa Dariusz Boduch.

Kto korzysta z usługi

Według przedstawiciela sieci Plus, z możliwości przesyłu wiadomości multimedialnych korzystają przede wszystkim odbiorcy biznesowi, chcący korzystać z najnowszych rozwiązań technologicznych i stać ich na zakup telefonu. Podobnie docelowe grono odbiorców postrzegane jest w PTC.

— MMS-ami, podobnie jak każdą nowością, rządzi pewna prawidłowość. Potrzebuje ona czasu na zaaklimatyzowanie się na rynku. Początkowo z nowych technologii korzystają klienci zwani innowatorami, którzy są najbardziej czuli na pojawiające się rozwiązania. W miarę upływu czasu liczba zainteresowanych nową usługą wzrasta — twierdzi Antoni Mielniczuk.

Głównie serwisy

Sieci komórkowe dostosowują swoje usługi powiązane z wiadomościami multimedialnymi do grupy klientów definiowanej jako ludzie biznesu, mający dzięki MMS-om zdobywać istotne dla nich informacje. Nie mniej ważna w ofercie operatorów jest rozrywka. Plus uruchomił wykorzystujące technologię MMS usługi informacyjne i rozrywkowe — serwis informacyjny zawierający najważniejsze informacje dnia wraz ze zdjęciami, animowaną mapkę pogodową pokazująca temperaturę, opady oraz zachmurzenie. Ponadto, serwis sportowy, będący skrótem wiadomości ze zdjęciami ilustrującymi wydarzenia sportowe oraz zapowiedzi najważniejszych wydarzeń z udziałem Polaków w ciągu następnych 24h. Oraz serwis Humor zawierający dowcipy lub anegdoty wraz z karykaturą, dowcipem rysunkowym lub komiksem.

Sieć Plus wprowadziła usługę multimedialną informator biznesowy MMS. Informator jest serwisem adresowanym do wszystkich użytkowników sieci, którzy na co dzień zajmują się gospodarką i finansami, cenią mobilność oraz łatwy dostęp do informacji. W informatorze zgrupowane są one w trzech kategoriach tematycznych: gospodarka, waluty oraz giełda. Serwisy ilustrowane są infografikami oraz zdjęciami i można je otrzymywać jednorazowo lub przez tydzień. Subskrypcję tych usług MMS uzyskuje się po wysłaniu SMS z nazwą interesującego serwisu. Dla abonentów Plusa i Ery uruchomiono również usługę przesyłania pocztówek MMS. Dostępna jest na stronie WWW operatora. Pozwala ona na skomponowanie własnej wiadomości MMS — wybór jednego z dostępnych obrazków, dodanie tekstu, a następnie pobranie jej na własny telefon MMS lub wysłanie do innego użytkownika telefonu.