Mniej listów? Są na to sposoby

ZBIGNIEW BARANOWSKI rzecznik prasowy Poczty Polskiej
opublikowano: 2012-09-27 00:00

Komentarz rzecznika prasowego Poczty Polskiej

Niska jakość usług pocztowych? Słabe wyniki terminowości? Tak przynajmniej sugerują reprezentanci organizacji zrzeszających konkurentów Poczty. Czy tak jest faktycznie? Najnowsze dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej pokazują wyraźną poprawę terminowości Poczty Polskiej we wszystkich kategoriach przesyłek. Najlepiej wypadamy w obsłudze paczek ekonomicznych, gdzie na sto wysłanych wszystkie trafiają do adresatów na czas. Podobną skutecznością cechuje się nasz Pocztex, czyli usługi kurierskie.

Jesteśmy u progu pełnego uwolnienia rynku, ale większym wyzwaniem dla firm pocztowych jest e-substytucja, czyli rozwój alternatywnych kanałów komunikacji. Poczta Polska starannie przygotowuje się do tych wyzwań. Wiemy, jak im zaradzić i gdzie znajdują się najbardziej obiecujące dziedziny. W skrócie: to rynek paczkowy, usługi bankowo-ubezpieczeniowe i logistyka, uzupełnione o dynamicznie rozwijające się e-usługi.

Rozwój tych właśnie usług pozwoli Poczcie Polskiej skutecznie zmierzyć się z czekającymi nas zmianami. Dlatego już w tym roku pojawiły się nowe usługi, które pokazują, że Grupa Kapitałowa Poczty Polskiej zamierza walczyć o każdą przesyłkę, każdy ROR czy lokatę, a w przyszłości o każdą nadaną za swoim pośrednictwem e-kartkę.

Na początku roku wprowadziliśmy dwie nowe usługi: przesyłkę gabarytową i biznesową. We wrześniu odświeżyliśmy Pocztex, nasze kurierskie ramię. Cel? Za trzy lata pierwsza piątka firm kurierskich w Polsce. Na początek obniżyliśmy nawet o ponad połowę ceny przesyłek kurierskich.

Jesteśmy także na etapie zmiany profilu handlowo-usługowego. Poczta jest gotowa do współpracy z producentami i dystrybutorami usług i produktów. Już teraz można zamówić w placówkach pocztowych dekodery do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Jesteśmy przygotowani na udostępnianie takiego modelu także innym partnerom. Oferujemy profesjonalne wsparcie sprzedaży dzięki pełnej obsłudze pozyskiwania zamówień i dostarczaniu do klientów.

Niedawno wprowadziliśmy do oferty przesyłkę hybrydową — usługę dla klientów masowych. Korzystają z niej już pierwsi nadawcy. Firma rozmawia z kolejnymi. Przesyłka hybrydowa polega na połączeniu e-maila z jego dostarczeniem drogą tradycyjną. Klient nadaje korespondencję w formie elektronicznej, natomiast Poczta drukuje, kopertuje, przekazuje do obrotu i dostarcza ją do adresata w gwarantowanym terminie.

W kolejnych etapach zamierzamy wprowadzić usługi w ramach odwróconej hybrydy, to znaczy, że listy papierowe będą zamieniane na elektroniczne. Pracujemy także nad całym obszarem e-usług, jak choćby e-kartką czy e-znaczkiem, które mają w przyszłości stanowić ważny element oferty.

Zmianom w ofercie musi towarzyszyć poprawa jakości usług i obsługi klienta. Dlatego rozpoczęliśmy w tym roku jeden z największych w Europie programów szkoleniowych dla naszych pracowników. W tym roku przeszkolimy około 10 tysięcy osób z zakresu aktywnej sprzedaży i obsługi klienta. W przyszłym roku będzie to aż 40 tysięcy pracowników.

Komentarz jest reakcją na artykuł pt. „Mniej listów”, który ukazał się w „Pulsie Biznesu” 20.09.2012 r.