Instytucje publiczne posługują się niestandardowymi, pisanymi na zamówienie systemami informatycznymi, które wymagają gruntownych przeróbek.
Administracja publiczna nadal oczekuje na wyraźną decyzję w sprawie rozpoczęcia technicznych przygotowań do wdrożenia euro jako waluty narodowej. Ale już dziś można przewidzieć, w jakim kierunku będą podążać działania.
Systemy informatyczne, które wspomagają pracę polskiego sektora administracji publicznej, będą wymagały wprowadzenia licznych przeróbek dostosowawczych. Nie będzie to prostym przedsięwzięciem z uwagi na to, że systemy te zostały napisane na specjalne zamówienie konkretnych instytucji publicznych, takich jak US, ZUS, KRUS, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Urząd Celny czy Ministerstwo Finansów.
Proces adaptacji systemów w administracji będzie dotyczył głównie zmian w deklaracjach podatkowych PIT, CIT, VAT, deklaracjach celnych, formularzy przekazywanych przez ubezpieczonych do ZUS i KRUS, obsługi wypłat emerytur, przewalutowania składek i obciążeń podatkowych.
Specyfiką systemów informatycznych dedykowanych dla sektora publicznego jest ich niestandardowość. Dlatego instytucje publiczne, kierując się ograniczeniem kosztów, mogą zdecydować się na implementację nowych, bardziej elastycznych rozwiązań.