Przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce przyznają, że najchętniej wybieraną przez nich formą komunikacji z klientem jest bezpośredni kontakt. Takiego zdania jest już 33 proc. rodzimych przedsiębiorców — wynika z badań Ipsos MORI przeprowadzonych na zlecenie Microsoftu. Reprezentanci firm z Europy najczęściej prowadzą korespondencję e-mailową (34 proc. wskazań). W Polsce ten sposób wybrało 28 proc. uczestników badania.
— Choć pracownicy MSP w Polsce preferują bezpośrednie spotkania z klientami, warto, aby podczas ich trwania korzystali z rozwiązań chmurowych. Dzięki temu w czasie rzeczywistym mogą sięgnąć po istotne dane, do których mają bezpieczny dostęp i nie muszą wracać po nie do biura. Ponadto dzięki nowoczesnym technologiom przedsiębiorcy mogą chociażby współtworzyć dokument zamówienia z klientem, przeprowadzić prezentację na żywo czy zaprosić na spotkanie innego pracownika przez Skype’a. Oznacza to sprawniejszą obsługę konsumenta, niezależnie od miejsca spotkania, a to staje się dziś kluczowe — podkreśla Tomasz Dorf, odpowiedzialny za sektor MŚP w polskim oddziale Microsoftu.
Połowa reprezentantów MSP pytanych o miejsce kończenia swoich codziennych obowiązków służbowych wskazuje siedzibę firmy. Pozostała część wybiera zupełnie inne opcje, np. własny dom (18 proc.), samochód (14 proc.), domowe biuro (11 proc.), centrum co-workingowe (9 proc.) czy restaurację (4 proc.). Wynika z tego, że elastyczny i mobilny styl pracy stał się domeną nie tylko sektora nowoczesnych usług czy start-upów, ale również tradycyjnych biznesów. A decyzja o wyborze rozwiązań chmurowych w organizacji umożliwia zdalną, ale też skuteczną pracę w terenie.