Mocno drożeje OC dla ciężarówek

opublikowano: 02-03-2016, 22:00

Ubezpieczenia OC dla ciężarówek podrożały nawet o kilkadziesiąt procent. A to jeszcze nie koniec podwyżek.

Drastycznie rosną stawki obowiązkowych ubezpieczeń OC ciągników siodłowych. Z analizy multiagencji CUK Ubezpieczenia wynika, że jeszcze w lutym 2015 r. za najtańsze OC właściciel 5-letniej Scanii R 500 płacił ok. 3700 zł, a teraz 3912 zł. Najdroższe ubezpieczenie OC dla takiego pojazdu rok temu kosztowało blisko 14 tys. zł, dzisiaj oscyluje na poziomie ok. 17,5 tys. zł. Natomiast średniacena OC dla wspomnianej Scanii, której właścicielem jest firma transportowa, a jej 35-letni kierowca prowadzi działalność gospodarczą, prawo jazdy posiada od 15 lat, regularnie wykupuje polisę OC oraz nie ma na swoim koncie ani jednej szkody, sięga 9820 zł.

— Wzrost cen OC to w dużej mierze konsekwencja wprowadzenia w życie wytycznych Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych — twierdzi Maciej Kuczwalski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia. — Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych rosną od czwartego kwartału 2015 r. i objęły również firmy transportowe.

Do dziś wzrosły nawet o kilkadziesiąt procent i spodziewamy się dalszych znaczących podwyżek. Trudno określić ostateczną ich skalę, gdyż oprócz wytycznych KNF dotyczących likwidacji szkód istotnym czynnikiem wzrostu ceny są również: coraz większa aktywność kancelarii odszkodowawczych czy zapowiedź przywrócenia „podatku Religi” w 2017 r. — wtóruje mu Paweł Boryczka, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych w Uniqa. Natomiast Monika Koszykowska, broker specjalista w STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi, zwraca uwagę, że podwyżki to również efekt olbrzymich strat ubezpieczycieli w segmencie OC komunikacyjnego.

— Ostatnio nie odnotowali oni straty w 2006 r. — mówi Monika Koszykowska.

Jej zdaniem, należy się liczyć z tym, że w następnych kwartałach 2016 r. składki pójdą w górę o kilka albo nawet kilkanaście procent, aż w końcu zbliżą się do faktycznego poziomu rynkowego odpowiadającego skali ryzyka, które biorą na siebie ubezpieczyciele. Podwyżki OC dla ciężarówek to kolejny cios dla branży transportowej, która w ostatnim czasie nie ma łatwego życia. Z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że zadłużenie firm z branży transportowej wzrosło w ciągu roku o 149 mln zł i wynosi obecnie 487 mln zł. Jednocześnie CUK przestrzega, że w zależności od ubezpieczyciela cena za OC dla właścicieli ciężarówek może się znacznie różnić — nawet o 13 tys. zł. Każdy z ubezpieczycieli oferuje de facto to samo rozwiązanie, jeśli chodzi o zakres ubezpieczenia, dlatego właśnie cena jest najważniejszym kryterium wyboru polisy. Przy tym dla większości ubezpieczycieli najważniejszym czynnikiem wyznaczania ceny OC jest historia przebiegu ubezpieczenia, a w szczególności liczba szkód. Na tej podstawie przyznawane są zniżki. Niektóre towarzystwa obliczają wysokość zniżek na podstawie współczynnika szkodowości całej firmy — tutaj brana jest pod uwagę cała flota danego przewoźnika. Wpływ na wysokość składki ma także pojemność silnika, moc pojazdu, jego wiek i marka, a także wiek kierowcy i okres posiadania przez niego prawa jazdy. Dotychczas jednym z kryteriów, które wpływały na wysokość składki, było miejsce rejestracji ciężarówki. Jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy ubezpieczyciele ujednolicili składki, jeśli chodzi o region. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu