Jak wynika z wstępnych danych China's Passenger Car Association, w lutym 2025 r. dostawy Tesli skurczyły się aż o 49 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim do 30 688 pojazdów. Był to najniższy miesięczny wynik od lipca 2022 r., kiedy wysłano zaledwie 28 217 pojazdów elektrycznych. W styczniu dostawy wyniosły natomiast 63 238 pojazdów, które trafiły na tamtejszy rynek z zakładu w Szanghaju.
Słabe wyniki w Państwie Środka również przyczyniają się do serii spadków sprzedaży w Europie, nawet gdy sprzedaż pojazdów elektrycznych w całej branży gwałtownie wzrosła. Podsyca to obawy kupujących, że Tesla jest coraz bardziej nieufna, ponieważ jej założyciel i dyrektor generalny Elon Musk zbyt mocno angażuje się w politykę blisko współpracując z amerykańskim prezydentem Donaldem Trumpem.
Specjaliści podkreślają nie tylko polityczny wątek. Spadek dostaw w Chinach nastąpił również w okresie, w którym wstrzymano produkcję, aby ulepszyć linie do najnowszej wersji Modelu Y.
Obserwowana tendencja spadkowa może również sugerować, że w Chinach Tesla stoi również w obliczu zagrożenia ze strony krajowych producentów, którzy będą oferować lokalnym konsumentom bardziej atrakcyjną gamę samochodów wyposażonych w zaawansowane technologie i dostępnych cenowo.
Sprzedaż Tesli w Niemczech spadła o 76 proc.
Dane niemieckiego Federalnego Zarządu Transportu Motorowego (KBA) pokazały, że Tesla sprzedała w lutym w Niemczech tylko 1429 aut. To 76 proc. mniej niż rok wcześniej. Oznacza to pogłębienie zapaści zanotowanej w styczniu, kiedy spadek sprzedaży wynosił 60 proc.
Wynik Tesli kontrastuje z sytuacją na całym rynku. Sprzedaż aut elektrycznych wzrosła w lutym w Niemczech o 30,8 proc. do 35949 samochodów. Niechęć Niemców do kupowania aut amerykańskiej spółki wiązana jest z postawą jej prezesa, Elona Muska. Przed lutowymi wyborami parlamentarnymi w Niemczech poparł o skrajnie prawicową Alternatywę dla Niemiec.
Na całym świecie Tesla sprzedała 1,79 mln pojazdów elektrycznych w zeszłym roku, nieco mniej niż w 2023 r.
CZYTAJ TAKŻE>>