Dane z serwisu bilstatistik.dk pokazują, że początek 2025 roku nie sprzyja amerykańskiemu producentowi, mimo że ogólnie rynek pojazdów elektrycznych w Danii rośnie. W lutym na duńskie drogi wyjechało 387 nowych egzemplarzy Modelu Y. Choć wciąż pozwoliło to modelowi zająć piąte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych samochodów, to w porównaniu z lutym ubiegłego roku sprzedaż spadła aż o 49,9 proc.
Liderem sprzedaży w lutym był Volkswagen ID.4, który objął również prowadzenie w zestawieniu najlepiej sprzedających się aut w pierwszych miesiącach 2025 roku. Drugie miejsce zajęła Toyota bZ4X, trzecie Volkswagen ID.3, a czwarte Skoda Enyaq.
Sprzedaż Tesli w odwrocie mimo boomu na elektryki
Jednocześnie rynek samochodów elektrycznych w Danii odnotował historyczny moment – po raz pierwszy dwie trzecie wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów stanowiły auta elektryczne. Co więcej, dziesięć najlepiej sprzedających się modeli w lutym to właśnie elektryki.
Rynki skandynawskie od lat były dla Tesli istotne ze względu na wysoką akceptację pojazdów elektrycznych oraz rozbudowaną infrastrukturę ładowania.
Sprzedaż Tesli w Europie wyraźnie spowolniła, mimo że rynek aut elektrycznych na naszym kontynencie wzrósł o 37 proc. w styczniu 2025 roku. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów marka odnotowała 45-procentowy spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym, sprzedając jedynie 9945 pojazdów wobec 18161 rok wcześniej.
Spadki są szczególnie widoczne na kluczowych rynkach. W Niemczech sprzedano tylko 1277 egzemplarzy – to najgorszy wynik od lipca 2021 roku. We Francji sprzedaż skurczyła się o 63 proc., osiągając najniższy poziom od sierpnia 2022 roku. W Wielkiej Brytanii Tesla po raz pierwszy w historii sprzedała mniej aut niż chiński BYD, tracąc niemal 8 proc. udziału w rynku, podczas gdy cały segment elektryków wzrósł tam o 42 proc.
Tesla pod presją – późne wprowadzenie Modelu Y i mocna konkurencja
Warto jednak zwrócić uwagę, że Model Y przeszedł na początku roku modernizację, obejmującą modyfikacje stylistyczne oraz techniczne. W Danii odświeżona wersja trafiła do sprzedaży dopiero pod koniec lutego, podczas gdy w niektórych krajach Europy jej premiera wciąż jest oczekiwana. Prawdopodobnie przełożyło się na wyniki sprzedaży, ponieważ wielu klientów mogło wstrzymywać się z zakupem do czasu pojawienia się nowszego wariantu.
Jednocześnie Tesla boryka się z rosnącą konkurencją ze strony innych producentów oferujących bardziej przystępne cenowo modele. Szczególne nadzieje wiążą się z nowymi premierami, takimi jak Renault 5 E-Tech oraz Skoda Elroq, których ceny w Danii zaczynają się odpowiednio od około 25 tys. EUR i 34 tys. EUR. Dla porównania, najtańsza wersja nowego Modelu Y kosztuje około 46 tys. EUR.
Polityczne zaangażowanie Muska szkodzi Tesli
Część problemów Tesli może wynikać z negatywnego wizerunku Elona Muska, który coraz mocniej angażuje się w politykę. Miliarder stał się jednym z kluczowych doradców i darczyńców prezydenta USA Donalda Trumpa, a jego kontrowersyjne wypowiedzi publikowane na platformie X wywołują duże zamieszanie. W Europie Elon Musk otwarcie poparł niemiecką partię AfD, co także przyczyniło się do negatywnego odbioru marki w niektórych kręgach.