Kryzys nie hamuje inwestycji
Dzisiejsze szacunki wartości inwestycji portów lotniczych mówią o 4 mld zł, czyli połowie tego, co prognozowano na początku roku. Kryzys? Nie!
W 2006 r. lotniska regionalne odprawiły o ponad dwie trzecie więcej pasażerów niż rok wcześniej. W tym czasie Okęcie zanotowało jedynie 15-proc. wzrost. Już wkrótce polski sektor lotniczy kształtować będą przede wszystkim porty regionalne. Niestety, ich sieć jest w Polsce aż sześć razy rzadsza w porównaniu z wysoko rozwiniętymi krajami Europy Zachodniej. Średnio na jeden port lotniczy w Polsce przypada 3,2 mln obywateli, podczas gdy w krajach starej Unii Europejskiej około 460 tys. mieszkańców. Nie ma więc wątpliwości, że w najbliższych latach w Polsce musi powstać przynajmniej kilka nowych lotnisk.
Od lutego do grudnia
Jeszcze w lutym 2008 r. firma badawcza PMR z Krakowa zakładała w swoim raporcie, że w najbliższych sześciu latach inwestycje w budowę i rozbudowę lotnisk w Polsce osiągną niespotykaną dotychczas wartość blisko 8 mld zł. Prawie jedna trzecia tej kwoty miała być przeznaczona na budowę nowych, regionalnych portów lotniczych.
— Inwestycje na polskich lotniskach w latach 2008-12 oszacowaliśmy na blisko 8 mld zł. Dzisiaj wiemy, że wiele projektów pozostanie na papierze dużo dłużej niż wstępnie zakładano — mówi autor raportu Bartłomiej Sosna, analityk rynku budowlanego z PMR Publications.
To jednak wcale nie kryzys — będący ostatnio uniwersalną wymówką — wpływa na korektę szacunków.
— Powodem są przedłużające się procedury przetargowe, regulacje związane z ochro- ną środowiska i opieszałość w przekazywaniu gruntów wojskowych na rzecz lotnisk. Oczywiście problemy z finansowaniem również mają znaczenie. Gdybym dziś miał szacować wartość faktycznych inwestycji na polskich lotniskach, celowałbym w 4 mld zł — mówi Bartłomiej Sosna.
Dodatkowo, mniejsze wzrosty, a w przypadku niektórych lotnisk spadki liczby odprawianych pasażerów, pokazują, że biznesplany nowych portów lotniczych mogą okazać się zbyt optymistyczne.
— Najbardziej wiarygodne są inwestycje w miastach, które gościć będą uczestników mistrzostw Europy 2012. Wzorowo pilotowany jest także projekt budowy lotniska pod Lublinem. Powstać powinny także porty dla Olsztyna i Białegostoku. Z kolei plany budowy portu w podwarszawskim Modlinie notują kolejne opóźnienia — dodaje Bartłomiej Sosna.
Kryzys nam niestraszny
Co na to przedstawiciele polskich lotnisk? Robią swoje.
— Opracowany przez Port Lotniczy Poznań-Ławica Program inwestycyjny 2008-12 zakłada kilka inwestycji. Przede wszystkim to modernizacja drogi startowej, budowa drogi kołowania ze ścieżkami szybkiego zejścia i rozbudowa płyty postojowej samolotów. Szacowany koszt to blisko 145 mln zł. Planujemy też rozbudowę terminalu pasażerskiego i budowę parkingów za blisko 72 mln zł — mówi Hanna Surma, kierownik biura zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
Większość tych wydatków podyktowana jest dostosowaniem infrastruktury do wymogów UEFA na czas obsługi zwiększonego ruchu pasażerskiego w czasie rozgrywek piłkarskich. Opóźnienia nie wchodzą zatem w grę.
Zmian w planach inwestycyjnych nie przewiduje również katowickie lotnisko.
— Nasze plany nie są podporządkowane Euro 2012, gdyż powstały zanim UEFA podjęła decyzję i tylko przez zbieg okoliczności terminy się nałożyły. Zamierzamy wybudować nową drogę startową, drogę kołowania i płyty postojowe. To pochłonie ok. 200 mln zł — mówi Cezary Orzech z Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice.
Port Lotniczy Wrocław zaplanował budowę nowego terminalu wraz z płytą postojową, drogi szybkiego zejścia oraz płaszczyzny odladzania samolotów. Ponadto wyremontuje płytę południową wraz z drogą kołowania. Zbuduje też magazyn paliw. Przetarg na wykonawcę terminalu ogłoszony o kilka dni temu. Trwa I etap, czyli zaproszenie do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w zamówieniu. Szacowana wartość inwestycji to ponad 440 mln zł — mówi Leszek Karwowski, wiceprezes ds. planowania i rozwoju w Porcie Lotniczym Wrocław.
Również on uważa, że sytuacja gospodarcza nie będzie miała większego wpływu na główne inwestycje, na które już ogłoszono przetarg.
— Kryzys może jednak zweryfikować plany dotyczące przebudowy istniejącego terminalu. Zwolnienie tempa wzrostu ruchu pasażerskiego może spowodować, że w nie będzie potrzeby wprowadzania poważniejszych zmian w obecnie wykorzystywanym budynku — dodaje Leszek Karwowski.
— długość pasów startowych do wybudowania (km) 23-25
— długość pasów startowych do zmodernizowania (km) 30-33
— liczba terminali do wybudowania 24-26
— liczba terminali do zmodernizowania 7-9
— długość dróg do zbudowania/zmodernizowania (km) 120-150
— długość torów kolejowych do wybudowania/zmodernizowania (km) 90-120
— liczba parkingów do wybudowania 10-13
— liczba parkingów do zmodernizowania 5-7
— liczba hoteli do wybudowania 6-8
* dotyczy inwestycji w istniejących i planowanych portach cywilnych i lokalnych
Źródło: PMR Publications